ظریف در نشست خبری مشترک با وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و گرجستان اعلام کرد؛

صدور روادید فرودگاهی برای ایرانیان به منظور سفر به آذربایجان

صدور روادید فرودگاهی برای ایرانیان به منظور سفر به آذربایجان
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 14:16

وزیر امور خارجه کشورمان از صدور روادید فرودگاهی برای هموطنان ایرانی به منظور سفر به جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک خبر داد.

العالم - ایران / سیاسی

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) پس از برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان در باکو در نشست خبری مشترک ضمن ابراز خرسندی از حضور در باکو از مهمان‌نوازی دولت و مردم دوست و همسایه آذربایجان و از ابتکار بسیار خوب دولت آذربایجان و المار محمدیاروف وزیر خارجه آذربایجان برای برگزاری اجلاس چهارجانبه قدردانی کرد.

ظریف با بیان اینکه ما نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای هستیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد به منطقه قوی دارد و این منطقه در حوزه همسایگی ما واقع شده و ما مایلیم همکاری‌های دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه و همین طور همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه شکل بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان دارای سوابق تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی هستند که این چهار کشور را به هم ارتباط می‌دهد، خاطرنشان کرد: همکاری‌های چند‌جانبه بین چهار کشور می‌‌تواند زمینه‌ساز  صلح و ثبات در منطقه باشد و زمینه را برای همکاری‌های بیشتر بر اساس احترام به حقوق بین‌الملل، تمامیت ارضی و حاکمیت‌ها کشورها فراهم‌تر کند و امیدواریم این همکاری‌ها زمینه ساز همکاری‌های بیشتر در منطقه شود.

ظریف ادامه داد: در اولین اجلاس همکاری‌های چهارجانبه زمینه‌های مختلف همکاری را در بیانیه باکو برشمردیم و این زمینه‌ها که مهمترین آنها حوزه‌های ترانزیت، انرژی، همکاری‌های گردشگری و همکاری در حوزه‌های صنعت و تکنولوژی است، می‌تـواند به توسعه این کشورها و منطقه کمک کند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه یکی از مهمترین حوزه‌های همکاری را ترانزیت برشمرد و افزود: ما از این طریق خلیج فارس و از طریق خلیج فارس، اقیانوس هند را به دریای سیاه و دریای مدیترانه ارتباط می‌دهیم و راه بسیار ارزان و سریعی را برای همه کشورهای منطقه و جهان فراهم می‌کنیم و این دو آبراه مهم یعنی از اقیانوس هند به دریای مدیترانه و دریای سیاه را با ارتباط ارزان، سهل و امن برای ارتباطات بهتر بین‌المللی فراهم می‌کنیم.

ظریف اضافه کرد: در حوزه‌ انرژی نیز زمینه‌های مختلف همکاری بین چهار کشور وجود دارد. امروز رفت و آمد گردشگران بین این چهار کشور تسهیل شده است. ما در جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و گرجستان مقررات لغو روادید داریم و به زودی ایرانیان می‌‌توانند برای تعطیلات خودشان در آذربایجان هم از ویزا در فرودگاه استفاده کنند و این زمینه خوبی برای همکاری‌های بیشتر بین چهار کشور در حوزه ارتباطات مردمی خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: معتقدم این حرکت بسیار خوبی است و در جلسات آینده در مورد هر یک از این حوزه‌ها و زمینه‌های همکاری‌ در این حوزه‌ها بیشتر گفت‌وگو خواهیم کرد، ولی شروع این حرکت شروع بسیار خوبی است برای نشان دادن این واقعیت که می‌توانیم از طریق همکاری‌های منطقه‌ای صلح و ثبات و پیشرفت را برای کشورهای خودمان و منطقه به ارمغان بیاوریم.

وی ابراز امیدواری کرد این همکاری چهارجانبه شروع خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر در منطقه باشد.

پربیننده ترین خبرها