رئیس نهاد مبارزه با تروریسم سازمان شانگهای:

حامیان داعش به دنبال انتقال این گروه به افغانستان هستند

حامیان داعش به دنبال انتقال این گروه به افغانستان هستند
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 18:06

رئیس کمیته مبارزه با تروریسم سازمان شانگهای در مصاحبه‌ای تأکید کرد که تکفیری‌های داعش بعد از تحمل شکست در سوریه به دنبال تشکیل یک شبه‌ دولت در افغانستان هستند.

العالم-آسیا

«یوگنی سیسویوف» رئیس کمیته اجرایی نهاد منطقه‌ای مبارزه با تروریسم در سازمان همکاری‌های شانگهای در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» تصریح کرد با توجه به بازگشت تروریست‌های خارجی به کشورهایشان، تهدید اقدامات تروریستی در حال افزایش است.

وی درباره تلاش تکفیری‌های داعش برای تغییر مکان خود از سوریه و عراق ادامه داد: «شکست واقعی داعش‌ (در سوریه)... موجب شده شبه‌نظامیانی که جان سالم به در برده‌اند، ترغیب شوند که موقعیت مکانی و رهبران خود را تغییر دهند تا بتوانند شاخه خارجی خود را حفظ کنند».

این مقام امنیتی روس درباره انتقال تکفیری‌های داعش به افغانستان توضیح داد: «اوضاع افغانستان نگرانی ویژه و خاصی را به وجود آورده است. تا حدود ۳۰۰۰ شبه نظامی داعش که پیشتر در خاورمیانه مبارزه می‌کردند، در استان‌های شمالی این کشور متمرکز شدند. ۸۰% آن‌ها خارجی هستند که شامل افرادی از روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و چین می‌شوند».

رئیس کمیته اجرایی نهاد منطقه‌ای مبارزه با تروریسم در سازمان همکاری‌های شانگهای تصریح کرد که گروه تروریستی داعش سعی دارد تا شبه‌دولتی جدید در افغانستان، ایران، پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه ایجاد کند.

این مقام امنیتی روسیه در این خصوص گفت: «حامیان داعش به دنبال ایجاد یک شبه‌ دولت در ولایت خراسان هستند که شامل قلمروهایی از افغانستان، ایران، بنگلادش، پاکستان هند و آسیای مرکزی می‌شود».

وی در ارتباط با خلافت داعش ادامه داد: «در مرحله فعال از جنگ برای راه‌اندازی یک خلافت جدید، بنا بر برخی برآوردها، شمار جنگجویان تروریستی خارجی بالغ بر حدود 40 هزار نفر از 110 کشور می‌شد. اطلاعاتی خاص نشان می‌دهد که بیش از 5 هزار شبه‌نظامی به کشورهای اصلی خود بازگشته‌اند».

تأسیس سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یک سازمان امنیتی، اقتصادی و سیاسی منطقه اوراسیا در سال 2001 میلادی توسط سران کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان اعلام شد و این سازمان پس از امضای منشور آن در سال 2002 میلادی رسما فعالیت خود را از تاریخ 19 سپتامبر 2003 آغاز کرد.کشورهای هند و پاکستان نیز در ماه ژوئن سال 2017 در اجلاس آستانه به این سازمان پیوستند.

نهاد منطقه‌ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری‌های شانگهای در اجلاس سال 2004 که در تاشکند ازبکستان برگزار شد، تشکیل شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها