رئیس سابق پارلمان کردستان عراق:

همه‌پرسی جدایی، اوج شکست دولت کردستان عراق بود

همه‌پرسی جدایی، اوج شکست دولت کردستان عراق بود
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 19:47

رئیس سابق پارلمان کردستان عراق اجرای با بیان اینکه همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق منجر به تضیف موضع کردها در داخل و خارج شده، اظهار داشت که برگزاری این همه‌پرسی اوج شکست کردها بود.

العالم - عراق 

رئیس سابق پارلمان منطقه کردستان عراق برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه را «اوج شکست» سیاستمداران کُرد عراق خواند.

به گزارش شبکه «السومریه»، «یوسف محمد» امروز (پنجشنبه) با «ماریان زومبولیو»، مشاور سیاسی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق دیدار و در مورد فرآیند انتخابات آتی عراق و نقش سازمان ملل در روابط اربیل و بغداد رایزنی کرد.

او در بیانیه‌ای که به مناسبت این دیدار منتشر کرده، از احتمال تقلب در انتخابات پارلمانی پیش رو عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که تلاش برای تقلب تهدیدی برای انتخابات و فرآیند مردم سالاری بوده و تجربه‌های سابق در منطقه کردستان و عراق نشان می‌دهد که احزاب حاکم دست به تقلب زده‌اند.

رئیس سابق پارلمان کردستان عراق که از اعضای حزب التغییر (گوران) نیز هست، مدعی شد که کرسی‌های کردها در پارلمان عراق از سال 2010 به بعد کاهش داشته است.

وی همچنین در مورد همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق  که سوم مهر به رغم مخالفت بغداد برگزار شد، گفت: «همه‌پرسی باعث تضعیف مواضع کردها در عراق و جامعه بین‌الملل شد. همه‌پرسی اوج شکست حکومت کردها بود».

حکومت منطقه کردستان عراق در تاریخ 25 سپتامبر (3 مهر ماه) به رغم مخالفت‌های دولت فدرال و درخواست‌های کشورهای منطقه و جامعه جهانی همه‌پرسی غیر قانونی جدایی این منطقه از عراق را برگزار کرد.

دولت فدرال عراق به نخست وزیری «حیدر العبادی» به منظور لغو نتایج همه‌پرسی غیر قانونی کردستان، مجموعه اقدام‌هایی از جمله بستن گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها را علیه اربیل اتخاذ کرد.

حکومت منطقه کردستان بعد از ماه‌ها از اجرای همه‌پرسی جدایی، رأی دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر غیر قانونی بودن این همه‌پرسی  ابطال آن موافقت کرد.

پربیننده ترین خبرها