ایران از توافقات اخیر بغداد و اربیل استقبال کرد

ایران از توافقات اخیر بغداد و اربیل استقبال کرد
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 21:45

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت ایران از توافقات اخیر میان بغداد و اربیل از جمله بازگشایی فرودگاههای اربیل و سلیمانیه در کردستان عراق استقبال می کند.

العالم - عراق

مسجدی روز پنجشنبه در پیامی با اشاره به گفتگوها و توافق های صورت گرفته میان بغداد و اربیل طی هفته های اخیر گفت جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت و اهمیت گفتگو برای برطرف کردن اختلافات و مشکلات تاکید دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با اشاره به ارتباط خوب و نزدیک تهران با همه گروه ها، طوایف و اقوام عراقی افزود ایران از هر گونه تلاش برای رفع اختلافات از طریق مسالمت آمیز در چارچوب عراق یکپارچه و قانون اساسی این کشور حمایت می کند و در ماههای اخیر نیز همواره بر اهمیت گفتگو تاکید داشته و تلاش خود را برای آغاز گفتگو میان دو طرف انجام داده است.

مسجدی توافق های اخیر میان دو طرف ازجمله از سرگیری فعالیت های فرودگاه بین‌المللی در منطقه کردستان عراق را در عادی سازی و تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی در داخل و خارج عراق موثر دانست و گفت امیدوار است توافق‌های جدید میان بغداد و اربیل زمینه بهبود شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق مختلف این کشور را بیش از پیش فراهم کند.

مسجدی همچنین اظهار امیدواری کرد با تلاش طرفین کلیه مشکلات فی ما بین بتدریج حل و فصل شود.

گفتنی است در پی توافق بعمل آمده میان بغداد و اربیل «تلار فایق» مدیرکل فرودگاه اربیل شامگاه چهارشنبه اعلام کرد با موافقت دولت مرکزی عراق اداره کل فرودگاههای این کشور مجوز آغاز پروازهای بین المللی به فرودگاه های اقلیم کردستان عراق را از امشب صادر کرد. 

دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز عصر پنجشنبه در اطلاعیه از صدور دستور العبادی برای بازگشایی این فرودگاه ها به روی پروازهای بین المللی خبر داد. 

قرار است با انجام آمادگی های فنی از سوی شرکت هواپیمایی، پروازها از چند روز دیگر از و به این فرودگاه ها عملا آغاز شود. 

در پی برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق برغم مخالفت های داخلی و خارجی، پارلمان عراق دولت این کشور را ملزم به اتخاذ اقدامات تنبیهی نمود که یکی از این اقدامات لغو پروازهای بین المللی به و از کردستان عراق بود.

با صدور حکم دادگاه عالی فدرال در خصوص غیرقانونی بودن برگزاری همه پرسی و اعلام پایبندی تشکیلات کردستان عراق به قانون اساسی این کشور دو طرف مذاکرات خود را آغاز و سرانجام اربیل و بغداد در 6 بند برای مدیریت فرودگاهها به توافق رسیدند. 

پربیننده ترین خبرها