اردوغان: اگر آمریکا قصد همکاری دارد، تروریست‌ها را از شرق فرات اخراج کند

اردوغان: اگر آمریکا قصد همکاری دارد، تروریست‌ها را از شرق فرات اخراج کند
جمعه 25 اسفند 1396 - 17:32

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که اگر ایالات متحد آمریکا قصد همکاری با ترکیه در شمال سوریه را دارد باید شبه نظامیان کُرد مورد حمایت خود را از شرق رود فرات بیرون کند.

العالم _ ترکیه

 رئیس جمهوری ترکیه گفت که آنکارا برای هرگونه پیشنهاد همکاری از سوی آمریکا در مورد مناطق شرق فرات آماده است.

به گزارش شبکه «تی.آر.تی» ترکیه، «رجب طیب اردوغان» روز جمعه در سخنرانی خود گفت که اگر آمریکا قصد همکاری با ترکیه را دارد، باید همه تروریست‌ها را از کرانه شرقی رود فرات اخراج کند.

این اولین بار است که مقامات ترکیه از آمریکا می‌خواهند شبه نظامیان کُرد سوریه را از شرق فرات اخراج کند.

اردوغان با بیان اینکه آنکارا برای بررسی پیشنهادهای آمریکا در خصوص شرق رود فرات آماده است، به تغییرات در وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم وزیر خارجه جدید آمریکا در خصوص شهر منبج چه اقداماتی خواهد کرد».

رئیس جمهوری آمریکا این هفته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور را بدون اعلام قبلی برکنار و «مایک پامپئو»، رئیس فعلی سازمان سیا را به عنوان جانشین او معرفی کرد.

اردوغان با انتقاد از حمایت تسلیحاتی آمریکا از شبه نظمیان کُرد سوری گفت: «مجانی هر گونه سلاحی را در اختیار تروریست‌های «ی.پ.گ» (یگان‌های مدافع خلق) می‌گذارند، ولی حاضر نیستند آن ها را به ما بفروشند، سپس می‌گویند ما در حال مقابله با تروریسم هستیم».

رئیس جمهوری ترکیه به عملیات نظامی این کشور در منطقه عفرین سوریه موسوم به «شاخه زیتون» نیز اشاره کرد و گفت که نیروهای ترکیه چهار سوم این منطقه را آزاد و پاکسازی کرده‌اند.

اردوغان در سخنان امروز خود نیز از موضع اتحادیه اروپا درباره این عملیات انتقاد کرد و گفت: «چه کسی به شما اجازه داده در مورد مردم ترکیه توصیه‌هایی داشته باشید، ما برای تصمیم‌های شما پشیزی ارزش قائل نیستیم».

برخی از اعضای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان این هفته در مورد عملیات ترکیه در عفرین ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شده بودند.

اخیرا «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه گفته است که آنکارا و واشنگتن در مورد منبج (کرانه غربی رود فرات) به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

شبه نظامیان کُرد سوریه تحت حمایت آمریکا همزمان با خروج نیروهای دولت سوریه از مناطق شمالی این کشور جای این نیروها را پر کرده و با پوشش هوایی آمریکا به سمت جنوب و غرب رودخانه فرات پیشروی کردند.

ترکیه بارها در مورد حضور این شبه نظامیان در غرب رود فرات هشدار داده بود. با این حال آمریکا برای آرام کردن ترکیه که یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، قول داده بود سلاح‌هایی را که در اختیار کُردها قرار داده، بعد از پایان آنچه ائتلاف واشنگتن آن را عملیات ضد داعش می‌خواند، پس بگیرد که تا به این لحظه به آن عمل نکرده است.

دولت ترکیه آمریکا را به حمایت از شبه نظامیان کُرد که آنکارا آن‌ها را امتداد گروه تروریستی «حزب کارگران کردستان» می‌داند، متهم کرده و بارها خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی و لوجستیکی واشنگتن از این شبه نظامیان شده است.

عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین سوریه بعد از آن آغاز شد که آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ارتشی 30 هزار نفره متشکل از شبه نظامیان کرد مورد حمایت خود در شمال سوریه تشکیل دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها