بیانیه هلگا اشمید در پایان نشست مشترک برجام/ تاکید بر اجرای کامل برجام و لغو مستمر تحریم ها

بیانیه هلگا اشمید در پایان نشست مشترک برجام/ تاکید بر اجرای کامل برجام و لغو مستمر تحریم ها
جمعه 25 اسفند 1396 - 21:51

نماینده اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در بیانیه ای اعلام کرد که همه طرف ها در این نشست بر اجرای موثر همه بخشهای برجام و اجرای مستمر لغو تحریمهای مرتبط هسته ای تاکید کردند.

العالم ـ اروپا

در بیانیه هلگا اشمید آمده است: در تاریخ 16 مارس 2018 نشست ادواری کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین برگزار شد. این هشتمین نشست کمیسیون مشترک از روز اجرایی شدن برجام (16 ژانویه 2016) بود. بر اساس مقررات برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق هسته ای را برعهده دارد.
این بیانیه افزود: ریاست نشست کمیسیون مشترک بر عهده خانم هلگا اشمید دبیرکل سرویس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به نمایندگی از خانم موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا بود و در این نشست کشورهای پنج بعلاوه یک (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) و ایران در سطح مدیران سیاسی/معاونین وزرا شرکت داشتند.
بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا ، این نشست فرصتی برای پرداختن به اجرای برجام از منظر تعهدات هسته ای و تعهدات مرتبط با تحریم ها، بعلاوه مسائل مرتبط با کانال خرید برجام فراهم آورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی – نهادی که طبق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت مسئول نظارت و راستی آزمایی تعهدات مرتبط با مسائل هسته ای ایران است – به تازگی، دهمین گزارش خود را صادر کرده است. طرف های برجام از این واقعیت که آژانس مجددا پایبندی مستمر ایران به تعهدات خود را تائید کرده، استقبال کردند.
بیانیه اتحادیه اروپا یادآورشد: شرکت کنندگان به نحو مبسوطی فرآیند مرتبط با رفع تحریم ها را در پرتو یک نشست کارگروه اجرایی شدن لغو تحریم ها که دو روز پیش برگزار شد، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بر ضرورت اجرای مستمر لغو تحریم های مرتبط هسته‌ای، از جمله در خصوص مجوزهایی مربوط به هواپیمایی کشوری، به نحوی که تحقق موثر منافع مربوطه که در برجام پیش بینی شده است را ممکن سازد تاکید کردند. آنان بر اهمیت مستمر پرداختن به هر گونه چالشی در این زمینه در چنین مجامعی اذعان دارند.
بر اساس این بیانیه، کمیسیون مشترک همچنین اجرای پیوست سوم برجام در خصوص همکاری صلح آمیز هسته ای را مورد بحث قرار داد، و در این چارچوب از اقداماتی که توسط برخی شرکت کنندگان در برجام برای حمایت از این کار برگزار شده است استقبال نمود.
این بیانیه همچنین افزود: تمام شرکت کنندگان پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر آن در تمامی بخش های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود که در جلسه امروز کمیسیون مشترک اتفاق نظر کامل برابر آمریکا مبنی بر لزوم ادامه و اجرای کامل و با حسن نیت برجام وجود داشت.

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که هشتمین نشست این کمیسیون از روز اجرای برجام (16 ژانویه 2016) تا کنون بوده است، ساعت 11 صبح امروز به وقت محلی وین در هتل کوبورگ آغاز شد و به مدت سه ساعت به طول کشید. 

پربیننده ترین خبرها