لحظه به لحظه با انتخابات روسیه؛

حملات سایبری به کمیسیون انتخابات روسیه/ ممانعت پلیس اوکراین از رأی دادن اتباع روس + عکس

حملات سایبری به کمیسیون انتخابات روسیه/ ممانعت پلیس اوکراین از رأی دادن اتباع روس + عکس
يکشنبه 27 اسفند 1396 - 14:50

مردم روسیه امروز یکشنبه 18 مارس در شهرها و روستاهای سراسر این کشور پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند تا رئیس‌جمهور جدید خود را برای یک دوره 6 ساله انتخاب کنند.

العالم _ اروپا

انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 در روسیه از ساعت 8 صبح به وقت محلی در شرقی‌ترین نقطه این کشور آغاز شده است و تا ساعت 8 شب به وقت محلی نیز ادامه خواهد داشت.

صندوق‌های اخذ رأی در مسکو نیز فعالیت خود را از ساعت 8 صبح به وقت مسکو (8:30 به وقت تهران) آغاز کردند.

در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه 7 کاندیدای دیگر قرار است با «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهوری فعلی این کشور برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری رقابت کنند.

«پاول گرودینین»،‌ «ولادیمیر ژیرینوفسکی»، «سرگئی بابورین»، «گریگوری یولینسکی»، «بوریس تیتوف»، «ماکسیم سریکین» و یک زن به نام «کسنیا سابچاک» رقبای «ولادیمیر پوتین»‌ در این دور از انتخابات روسیه خواهند بود. 

10:30  «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه حدود ساعت 10 صبح به وقت مسکو در محل آکادمی علوم روسیه حاضر شد و رأی خود را به صندوقی که در این مرکز تعبیه شده بود انداخت.

پوتین در آکادمی علوم مسکو و در حضور دهها خبرنگار داخلی و خارجی که به منظور پوشش این انتخابات در این محل جمع شده بودند، گفت که در نهایت تنها مشارکت مردم در این انتخابات است که اهمیت دارد.

پوتین تأکید کرد که هر درصدی از آراء را که در این انتخابات کسب کند، برای او نشانه موفقیت است.

10:55  «گریگوری یولینسکی» کاندیدای حزب دموکراتیک واحد «یابلوکو» از جمله احزاب سوسیال دموکرات روسیه نیز رأی خود را به صندوق انداخت.

10:05  شبکه «المیادین» گزارش کرد که پلیس اوکراین مانع از نزدیک شدن رأی دهندگان روس به سفارت روسیه در کی‌یف برای رأی دادن شده است.

در حال حاضر حدود 72 هزار تبعه روس در اوکراین زندگی می‌کنند که پلیس این کشور مانع از نزدیک شدن آنها با سفارت روسیه برای رأی دادن شده است.

«آرسن آواکف» وزیر کشور اوکراین دو روز پیش اعلام کرده بود که نیروهای پلیس و گارد ملی اوکراین به شهروندان روس اجازه رأی دادن در دفاتر دیپلماتیک روسیه در این کشور را نخواهند داد.

وی در ادامه هشدار داده بود که تنها آن دسته از اتباع روس که گذرنامه دیپلماتیک دارند می‌توانند در روز انتخابات (امروز یکشنبه) در سفارت روسیه و دیگر ساختمان‌های دیپلماتیک این کشور در اوکراین حضور داشته باشند.

وزیر کشور اوکراین همچنین گفت: «هیچ یک از افراد دیگر یا شهروندان روسیه اجازه نزدیک شدن به ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در اوکراین را نخواهند داشت».

11:05  «بوریس تیتوف» کاندیدای حزب «رشد» روسیه به همراه خانواده خود در یکی از مراکز اخذ رأی حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

حملات سایبری به سایت کمیسیون مرکزی انتخابات

11:50  کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد که 15 حمله «دیداس» (DDoS) به وبسایت این کمیسیون را به ثبت رسانده که منشأ آن ها 15 کشور مختلف است.

«الا پمفیلوا» رئیس این کمیسیون گفت: «ما از ساعت 23:00 تا 02:00 به وقت گرینویچ) 15 مورد حمله دیداس از 15 کشور مختلف را ثبت کرده‌ایم».

وی در ادامه گفت که تمام شکایاتی که در وبسایت این مرکز به ثبت برسد به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حمله دیداس (DDoS) که مخفف عبارت انگلیس «Distributed Denial of Service» می‌باشد، به معنی سرازیر شدن تقاضاهای زیاد به یک سرور و استفاده بیش از حد از منابع (پردازنده، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و…) است به طوری که سرور به دلیل حجم بالای پردازش سرویس دهی عادی آن به کاربرانش دچار اختلال شده یا از دسترس خارج شود. در این نوع حمله ها در یک لحظه یا در طی یک زمان به صورت مداوم از طریق کامپیوترهای مختلف که ممکن است خواسته یا حتی ناخواسته (هک شده) مورد استفاده قرار گرفته باشند، به یک سرور (با آی پی مشخص) درخواست دریافت اطلاعات ارسال می‌شود و موجب از دسترس خارج شدن سرور یا به اصطلاح Down شدن سرور می شود.

12:05  «رمضان قدیرف» رهبر چچن از جمهوری‌های غربی روسیه نیز رأی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 روسیه به صندوق انداخت.

12:30  حوزه‌های اخذ رأی در دو ناحیه فدرال «کامچاتکا» و ناحیه خودگردان «چوکوتکا» که 12 ساعت پیش فعالیت خود را آغاز کرده بودند، بسته شدند.

این دو ناحیه فدرال نخستین مراکزی بودند که ساعت 08:00 صبح یکشنبه به وقت محلی (برابر با ساعت 20:00 شنبه به وقت گرینویچ/ 23:30 شنبه به وقت تهران) اخذ رأی را آغاز کردند.

12:33  «واسیلی لیخاچف» عضو کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفت، مسکو سازمان‌ همکاری و امنیت اروپا را در جریان ممانعت اوکراین از رأی دادن اتباع روس مقیم این کشور قرار خواهد داد.

وی افزود‌: «این حقایق علنا مطرح خواهد شد و من امروز این اطلاعات را به رؤسای دو هیأت نمایندگی این سازمان ارائه خواهم داد».

13:00  شبکه راشاتودی وقوع یک حمله سایبری در جریان علیه کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه که مرکز اطلاعات این کمیسیون را هدف گرفته، گزارش کرد.

«مایا گریشینا» سخنگوی کمیسیون اعلام کرد، «ما در حال ثبت یک حمله سایبری به مرکز اطلاعات‌مان هستیم».

این حمله سایبری پس از آن صورت گرفته است که این کمیسیون اعلام کرده بود هدف 15 حمله دیداس از 15 کشور مختلف قرار گرفته بود.

«الا پمفیلوا» رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفته است که این حملات بلافاصله پس از آغاز رأی‌گیری در اولین مرکز در خاور دور روسیه آغاز شده بود.

13:15  سفارت روسیه در ترکیه فیلمی را از دو کودک روس منتشر کرده که در محل این سفارت و کنار صندوق‌های اخذ رأی مشغول خواندن سرود ملی روسیه هستند.

13:40  «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه به همراه همسر خود در یکی از شعب اخذ رأی حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

14:17  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که شهروندان روس مقیم اوکراین که مایل به شرکت در این انتخابات بوده‌اند تهدید شده‌اند.

14:30  کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد که تا کنون بیش ار 500 هزار نفر از شهروندان کریمه در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شرکت کرده و آراء خود را به صندوق‌هایی که در این ناحیه تعبیه شده است، انداخته‌اند.

این نخستین باری است که پس از همه‌پرسی انجام شده در شبه‌جزیره کریمه بعد از آغاز تنش‌ها میان اوکراین و روسیه و الحاق این منطقه به کشور روسیه که شهروندان ساکن کریمه در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شرکت می‌کنند.

15:23  یک منبع دیپلماتیک درباره نامه‌ای که در خصوص ممانعت دولت اوکراین از رأی دادن اتباع روسیه در این کشور روز گذشته به «ایهور پراکاپچاک» نماینده دائم اوکراین در سازمان همکاری و امنیت اروپا گفت: «این نامه نگرانی‌هایی را درباره طرح‌های گزارش شده اخیر برای ممانعت از اخذ رأی در دفاتر دیپلماتیک روسیه در اوکراین مطرح می‌کند و در آن عنوان شده که این اقدام کی‌یف، محروم کردن اتباع روس از حقوق شهروندی‌شان است چرا که آن دسته از اتباع روس مقیم اوکراین از حق رأی دادن در صورت تمایل برخوردارند.»

15:30  مراکز اخذ رأی در استان‌های «اوتاوا»، «مونترال» و «تورنتو» رأی‌گیری از اتباع روس را ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز کرده‌اند. رأی‌گیری در «ادمونتون» و «ونکوور» به ترتیب با یک و سه ساعت فاصله در مقایسه با اوتاوا آغاز خواهد شد.

اتباع روسیه در کانادا تا ساعت 8 شب به وقت محلی فرصت دارند تا با حضور در دفاتر دیپلماتیک روسیه رأی خود را به صندوق‌های اخذ رأی بیاندازند.

15:32  نخستین مراکز اخذ رأی در آمریکا ساعت 8 صبح به وقت نیویورک و واشنگتن (13:00 به وقت گرینویچ) فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. پس از آن نیز مراکز اخذ رأی در هیوستون، تگزاس، سیاتل و پورتلند، اورگان آغاز به کار خواهند کرد.

اخذ رأی از شهروندان روسیه در آمریکا نیز تا ساعت 8 شب به وقت محلی هر شهر ادامه خواهد داشت. در آمریکا برخی از شهروندان روسیه در فرایند اخذ رأی پیش از 18 مارس شرکت کرده بودند. در مجموع در 15 شهر آمریکا این امکان وجود داشت تا آن دسته از شهروندان روسیه مقیم این کشور که تمایل داشتند، پیش از امروز به مراکز تعبیه شده مراجعه کرده و رأی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 روسیه به صندوق‌های رأی بیاندازند.

16:29  «النا ببچنکوا» رئیس هیأت ناظران انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: «مشارکت در این انتخابات بسیار بیشتر از انتخابات سال 2012 میلادی است. و اطلاعات به ثبت رسیده تا ظهر این مسئله را تأیید می‌کند.»

وی در ادامه گفت: «ما همچنین امروز 250 گزارش درباره نقض قوانین انتخاباتی در حوزه‌های اخذ رأی دریافت کرده‌ایم. که حدود نیمی از آنها تأیید نشده و مشخص شد که جعلی بوده‌اند».

این مقام روس ادامه داد که در برخی موارد گزارش‌های جعلی عمدا منتشر می‌شد و البته تمام اتفاقات گزارش شده بدون ارائه درخواست به کمیسیون مرکزی انتخابات حل شده است.

17:30  کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه میزان مشارکت تا این ساعت را حدود 51.9 درصد اعلام کرده است.

17:45  سفیر روسیه در آمریکا گزارش کرد که چندین مورد اقدام تحریک‌آمیز طی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در شهرهای آمریکا گزارش شده است.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا گفت: «همه چیز تا کنون خوب پیش رفته و کاملا دموکراتیک و در تطابق با قوانین روسیه در جریان است. البته نمی‌توانم تأیید کنم که همه چیز صد در صد آنطور که ما انتظار داشتیم پیش رفته است چرا که متأسفانه شاهد برخی اقدامات تحریک آمیز نیز بودیم.»

وی در ادامه توضیح داد که تعدادی افراد پلید به یکی از ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه حمله کرده‌اند و همچنین مواردی گزارش شده که مبنی بر اینکه تهدیداتی علیه برخی افراد صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور در روسیه برای تصدی یک دوره ۶ ساله در کاخ کرملین انتخاب می‌شود. دوره ریاست‌جمهوری در این کشور تا سال ۲۰۰۸ میلادی ۴ ساله بود اما در این سال و در دوره ریاست‌جمهوری «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور پیشین روسیه مصوب شد که دوره ریاست‌جمهوری ۶ ساله شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها