سازمان ملل از ترکیه خواست به شرایط فوق العاده پایان دهد

سازمان ملل از ترکیه خواست به شرایط فوق العاده پایان دهد
سه شنبه 29 اسفند 1396 - 16:29

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داد: دفتر حقوق بشر سازمان ملل از دولت ترکیه خواسته است به شرایط فوق العاده که از سال 2016 در ترکیه برقرار شده و موجب بازداشت خودسرانه 16 هزار نفر و نقض گسترده حقوق بشر شده است، پایان دهد.

العالم - ترکیه

پس از شکست کودتای سال 2016 میلادی در حدود 16 هزار نفر دیگر به طور خودسرانه از خدمات دولتی اخراج شده اند.

به گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل، 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه پس از کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه شرایط فوق العاده اعلام کرده و بیش از 20 دستور اجرایی صادر کرده که منجر به شکنجه بازداشت شدگان و بی کیفری و مداخله در امور قضایی شده است.

ازسوی دیگر دولت ترکیه نسبت به گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل در مورد ادامه شرایط فوق العاده در این کشور واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از ترکیه درخواست کرده است در اسرع وقت به شرایط فوق العاده پایان داده و به عادی سازی فعالیت نهادهای قانونی و حکومت قانون بپردازد.

به گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل صدور بی وقفه احکام اجرایی با توجه به آنچه که از طرف دولت تهدید علیه امنیت ملی خوانده می شود موجب نقض حقوق شهروندان ترکیه شده و دولت این کشور با توجه به اعلام شرایط فوق العاده هرگونه اعتراض به دولت را سرکوب می کند.

دولت ترکیه شبکه فتح اله گولن روحانی مسلمان ساکن آمریکا را مسئول کودتای نافرجام ترکیه می داند که در جریان آن 250 نفر کشته شدند. گولن هرگونه ارتباط با کودتا را رد کرده است.

'زید حسین' کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: تعداد افراد بازداشت شده و کسانی که از مشاغل دولتی اخراج شده اند در سطح بسیار بالاست.

رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در 18 ماه گذشته 160 هزار نفر در ترکیه بازداشت شده اند و 152 هزار نفر دیگر به طور خودسرانه از کار برکنار شده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها