وزیر اقتصاد ترکیه:

اقدام روسیه در محدود کردن صادرات ترکیه غیرقابل قبول ست

اقدام روسیه در محدود کردن صادرات ترکیه غیرقابل قبول ست
سه شنبه 29 اسفند 1396 - 21:12

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه اقدام دولت روسیه در محدود کردن شرکت های ترکیه ای صادر کننده میوه و سبزی به این کشور را غیرقابل قبول خواند.

العالم - ترکیه

زیبکچی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در پی لغو ممنوعیت صادرات کالاهای خاص، از روسیه انتظار داشتیم که در مدت زمانی مناسب تمامی محدودیت ها در زمینه صادرات میوه و سبزی را از میان بردارند. 

وی ضمن مخالفت ترکیه در ایجاد محدودیت و تعیین تعداد شرکت های صادرکننده محصولات میوه و سبزی به روسیه تاکید کرد: اقدام روسیه در راستای تعیین شرکت های صادر کننده گوجه فرنگی، اعتبار بخشی به شرکت های صادر کننده میوه و سبزی تازه و یا ارائه گواهینامه و انتخاب این نوع شرکت ها غیرقابل قبول است چرا که ما در حال حاضر کلیه کالاهای وارداتی از این کشور را ثبت می کنیم.

وی هشدار داد: در صورت ادامه سیاست محدودسازی شرکت های ترک از سوی روسیه، ما نیز اقدامی مشابه انجام خواهیم داد.

زیبکچی با اشاره به زمانبر بودن فرآیند صدور روادید برای شرکت های ترک اضافه کرد: روزهای آینده در رابطه با لغو روند طولانی مربوط به دریافت روادید با اقداماتی ویژه مقابله به مثل خواهیم کرد.

هواپیمای سوخوی 24 روسیه که توسط ترکیه در 24 نوامبر 2015 (3 آذر 94) در مرزِ سوریه و ترکیه سرنگون شد، روابط دو کشور را متشنج کرد و روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرد.

با دستور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، تحریم های سنگینی اعم از واردات کالاهای ترک و ممنوعیت سفر شهروندان روس به ترکیه اعمال شد که به باور کارشناسان سیاسی و اقتصادی این محدودیت ها آثار زیانباری را به اقتصاد ترکیه وارد کرد.

اما مدتی بعد آنکارا رویکرد خود را تغییر داد و برای بهبود روابط با روسیه تلاش کرد و با استقبال پوتین، فصل جدیدی از همکاری ها بین دو کشور ایجاد شد و با دستور پوتین بعضی از تحریم ها لغو شد.

هفته گذشته الکساندر تکاچف وزیر کشاورزی روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد: امیدواریم که ترکیه مجوز عرضه محصولات لبنی، فراورده های گوشتی و ماهی روسیه را در بازار این کشور صادر کند.

وی تاکید کرد: در صورت پذیرش صادرات فرآورده های گوشتی، لبنی و ماهی روسیه به ترکیه، محدودیت های موجود بر سر راه صادرات سبزیجات و میوه ترکیه به روسیه هم برداشته می شود به طوری که محصولات کشاورزی ترک در فروشگاه های روسیه قابل دسترس خواهند بود.

وزیر کشاورزی روسیه بر خلاف مواضع اخیر خود، در تابستان سال گذشته میلادی تاکید کرده بود که مسکو برای خرید گوجه فرنگی از آنکارا آماده نیست و کشورش تا سه سال آینده با اجرای طرح های تولیدی از واردات صیفی جات به صورت کامل بی نیاز خواهد شد.

پس از این سخنان بود که نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه هشدار داد که اگر مسکو اجازه واردات برخی اقلام محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی را از این کشور به روسیه ندهد، آنکارا تدابیری برای پاسخ به این اقدام اتخذ خواهد کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها