حرکت عربستان به سوی سلاح اتمی، توازن منطقه را بر هم می‌زند

حرکت عربستان به سوی سلاح اتمی، توازن منطقه را بر هم می‌زند
پنج‌شنبه 2 فروردين 1397 - 06:15

کارشناس تسلیحات در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: رفتن عربستان سعودی به طرف تسلیحات اتمی توازن منطقه را به شدت برهم می زند.

العالم - عربستان سعودی

"کمال علم" در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: اعضای کنگره آمریکا خواهان آن هستند که بر سعودی ها فشار آورند تا از غنی سازی اورانیوم از طرف آنها جلوگیری کنند، آیا معتقدید که سعودی ها با این موضوع موافقت خواهند کرد، گفت: به نظرم این موضوع غیرمحتمل به نظر می رسد. در حال حاضر سعودی ها احساس ناامنی می کنند. در گذشته هم آنها بسیاری از توافقنامه های تسلیحاتی را که آمریکا خواهان آن بود امضاء نکردند. این در حالیست که آنها بزرگترین خریدار تسلیحات از آمریکا هستند.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: ولیعهد عربستان اعلام کرده است که به تسلیحات اتمی برای مقابله با ایران نیازمند است، او این حرف را به طور مشروط زده است آیا به نظر شما این یک بهانه برای رفتن به طرف تسلیحات اتمی نیست، گفت: بله، سعودها بارها اعلام کرده اند که اگر ایران به بمب اتمی برسد آنها هم به آن دسترسی پیدا خواهند کرد. 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: اگر سعودی ها به یک زرادخانه اتمی برسند آنگاه این موضوع چه تاثیری در توازن منطقه خواهد داشت، گفت: به نظرم این موضوع به شدت توازن موجود را برهم خواهد زد. اگر سعودی ها به این جهت حرکت کنند آنگاه امارات و مصر و دیگر کشورها هم به این طرف حرکت خواهند کرد. اماراتی ها و مصری ها پیش از این بر روی نیروگاههای اتمی و در تعامل با کره جنوبی کار کرده اند. این موضوع می تواند به طور کامل توازن موجود را در منطقه برهم بزند. همانطور که می دانید ایران اعلام کرده است که به دنبال تسلیحات اتمی نیست و برنامه اتمی آن برای مقاصد صلح آمیز است و به نظر می رسد که اقدامات عربستان موضوع خوبی برای ایران هم نباشد.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به سوال مجری شبکه که پرسید: اگر عربستان سعودی تصمیم به ساخت سلاح اتمی بگیرد، آیا آمریکا اقدامی برای متوقف کردن آن انجام خواهد داد، گفت: شاید تصور کنید که آمریکا این کشور را متوقف کند، اما آمریکا در گذشته همه نوع تسلیحات را به سعودی ها فروخته است. سعودی ها از این تسلیحات در یمن با وجود مخالفت نهادهای بین المللی استفاده کرده اند. به نظر نمی رسد آمریکا مشکلی در رابطه با استفاده تسلیحات از طرف عربستان چه در یمن و چه برای سرکوب داخلی در عربستان داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها