روایت هاآرتص از پرواز "تاریخی" به اسرائیل از آسمان عربستان

روایت هاآرتص از پرواز
جمعه 3 فروردين 1397 - 00:36

برای نخستین بار یک هواپیمای هندی به مقصد سرزمینهای اشغالی اجازه یافت تا از آسمان عربستان سعودی و چند کشور عربی حوزه خلیج فارس عبور کند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش پایگاه اینترنتی هاآرتص، در اتفاقی بی سابقه، روز پنجشنبه (2 فروردین) یک هواپیمای بوئینگ 787 هندی با 256 مسافر به مقصد سرزمینهای اشغالی اجازه یافت تا از آسمان عربستان سعودی و چند کشور عربی حوزه خلیج [فارس] عبور کند.

اسرائیل با این کشورهای عربی رابطه دیپلماتیک ندارد.

پرواز بر فراز خاک عربستان باعث می شود تا طول پروازهای هند به اسرائیل حدود دو ساعت کاهش یابد و از هفت ساعت به 5 ساعت برسد.

هواپیماها پیش از این، به جای عبور از آسمان عربستان سعودی، بر فراز کشور اتیوپی عبور می کردند.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سفر خود به هند در ژوئیه 2017، در خصوص اهمیت این مسیر هوایی برای اسرائیل با نارندرا مودی همتای هندی خود گفتگو کرده بود.

این وزارت خانه اسرائیل همچنین اعلام کرد که این مسیر هوایی جدید باعث کمتر شدن هزینه بلیط هواپیما و سرمایه گذاری بیشتر در مسیر هند به اسرائیل خواهد شد.

پیش از این، خطوط هوایی اِل اَل (El Al) متعلق به اسرائیل از سازمان ملل متحد درخواست کرده بود تا برای پروازهای تل آویو به دهلی نو بتواند از آسمان عربستان سعودی استفاده کند.

طی هفتاد سال تاریخ تشکیل اسرائیل، این نخستین بار است که عربستان سعودی به هواپیمایی از مبدأ یا به مقصد "اسرائیل"، اجازه استفاده از حریم هوایی اش را می دهد.

این پرواز می تواند نشانه ای از تحول مهم در مناسبات ریاض - تل آویو محسوب شود.

 

پربیننده ترین خبرها