فشار عربستان به ترامپ برای معامله هسته ای

فشار عربستان به ترامپ برای معامله هسته ای
جمعه 3 فروردين 1397 - 13:00

عربستان سعودی پس از دیدار اخیر ولیعهد سعودی با رئیس جمهور و وزیر انرژی آمریکا، در صدد فشار بر واشنگتن برای انعقاد قرارداد هسته ای با ریاض به همراه اجازه غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم بر آمده است.

العالم ـ عربستان سعودی

بنا بر گزارش رویترز، خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنجشنبه در مصاحبه ای تاکید کرده که اگر آمریکا به خاطر نگرانی های مربوط به اشاعه تسلیحات از مذاکرات برای دستیابی به یک توافق هسته ای با ریاض خارج شود، عربستان سعودی به شرکای بین المللی دیگری مراجعه خواهد کرد.

وی این اظهارات را پس از دیدار مشترک محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دونالد ترامپ رئیس جمهور و ریک پری وزیر انرژی آمریکا بیان و خاطرنشان کرده که "اگر آمریکا با ما نباشد، این فرصت را از دست خواهد داد تا بر برنامه هسته ای ریاض از طریق مثبت تاثیر بگذارد.

بنابر اعلام مقامات عربستان سعودی، این کشور درصدد ساخت دو نیروگاه اتمی است و قرار است که مناقصه ای در این زمینه برگزار کند.

پس از امارات، عربستان دومین کشور عربی است که درصدد احداث نیروگاه اتمی است. به دنبال مخالفت شماری از مقامات آمریکایی با اعطای حق غنی سازی به ریاض و نگرانی از اشاعه تسلیحات هسته ای، این کشور اعلام کرده که از طریق کره جنوبی، فرانسه و یا چین برای دست یابی به هدف خود اقدام خواهد کرد.

خبرها حاکی است که وزیر انرژی آمریکا بی سر و صدا در حال همکاری با عربستان سعودی است تا به یک توافق هسته ای دست یابد. این توافق در نهایت به عربستان اجازه غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم را خواهد داد.

مدافعان منع اشاعه تسلیحات هسته ای به شدت از این مساله ابراز نگرانی کرده اند که توانایی عربستان برای غنی سازی اورانیوم در نهایت منجر به تولید سلاح هسته ای خواهد شد.

اگر چه ریاض اعلام کرده که به انرژی هسته ای برای رهایی از وابستگی به مصرف نفت خام برای تولید برق نیاز دارد، اما محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به صراحت از دستیابی کشورش به سلاح اتمی سخن گفته است.

وی در مصاحبه با شبکه سی بی اس خاطرنشان کرده که اگر ایران برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش کند، عربستان سعودی نیز همین کار را انجام خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها