عربستان در دعوی قضایی ۱۱ سپتامبر، ایران را شریک جرم کرد

عربستان در دعوی قضایی ۱۱ سپتامبر، ایران را شریک جرم کرد
جمعه 3 فروردين 1397 - 13:47

الجزیره با استناد به اسناد دادگاهی گزارش داده وکلای عربستان در پرونده رسیدگی به نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر تهران را به نقش‌آفرینی در این حملات متهم کرده و خواستار رسیدگی به آن شده‌اند.

العالم - ایران - عربستان 

عربستان به دنبال این است که ایران را به عنوان شریک جرم وارد یک پرونده قضایی در آمریکا برای رسیدگی به نقش ریاض در حملات 11 سپتامبر 2001 بکند. 

شبکه خبری الجزیره بر اساس شکایت‌نامه‌ای که روز 9 سپتامبر تنظیم شده گزارش داده وکلای عربستان در پرونده رسیدگی به نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر ایران را به نقش‌آفرینی در این حملات متهم کرده و خواستار رسیدگی به آن شده‌اند. 

با آنکه حتی نتایج بررسی‌های داخلی در آمریکا هیچ شواهدی در تأیید نقش ایران در حوادث 11 سپتامبر ارائه نکرده‌اند، عربستان در این شکوائیه مدعی شده وزارت اطلاعات ایران از 19 هواپیماربای 11 سپتامبر حمایت کرده‌ است.

ادعای ریاض در حالی مطرح می‌شود که از میان 19 عامل هواپیماربایی در حوادث 11 سپتامبر سال 2001، پانزده نفر شهروند عربستان سعودی بودند. 

این شکایت‌نامه ادعا کرده ایران، حزب‌الله لبنان و القاعده کمیته‌ای برای نظارت بر عملیات‌های مشترک ضدآمریکایی تشکیل داده‌اند. 

کنگره آمریکا در سال 2016 قانونی موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» (جاستا) به تصویب رساند که مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی ازآن برخوردارند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکا لغو می‌کند. این قانون به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد عربستان سعودی را بابت نقش‌آفرینی در حملات 11 سپتامبر تحت پیگرد قرار دهند. 

پربیننده ترین خبرها