امکان اخراج دیپلمات های روس از سه کشور اروپایی

امکان اخراج دیپلمات های روس از سه کشور اروپایی
جمعه 3 فروردين 1397 - 18:23

دانمارک، لیتوانی و استونی اقدام علیه روسیه را در واکنش به ادعای دخالت این کشور در مسمومیت یک جاسوس پیشین روس بررسی می کنند که می تواند شامل اخراج دیپلمات های روس باشد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «لارس لوکه راسموسن» نخست وزیر دانمارک امروز (جمعه) گفته که کشورش برخی اقدامات علیه روسیه را در واکنش به استفاده مسکو از عامل اعصاب در سالزبری انگلیس بررسی می کند که جدا از اقدامات اتحادیه اروپا است.
رویترز پیشتر گزارش داده که سران اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک و در حمایت از موضع انگلیس اعلام کردند که «به احتمال زیاد»، روسیه مسئول مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» جاسوس پیشین روس و دخترش است.
لوکه در مصاحبه با شبکه TV2 در بروکسل گفته دولت دانمارک در چند روز آینده به طور جدی چگونگی اقدامات این کشور علیه روسیه را بررسی می کند که این اقدامات به غیر از کمک جمعی این کشور (در چارچوب اتحادیه اروپا) در حمایت از انگلیس است. 
بر اساس گزارش شبکه TV2، اقدامات دانمارک می تواند شامل فرا خواندن دیپلمات های دانمارک از روسیه یا اخراج دیپلمات های روس در دانمارک باشد. 
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، رئیس جمهوری لیتوانی هم اعلام کرده که کشورش امکان اخراج دیپلمات های روسی را برای از بین بردن شبکه جاسوسی روسیه بررسی می کند.
«دالیا گریبائوسکایته» روز جمعه با تاکید بر لزوم مبارزه و مهار شبکه جاسوسان روسیه خاطرنشان کرده، راهها و شیوه ها متفاوت است ازجمله اخراج برخی افراد روسی از لیتوانی بویژه کارکنان مراکز جاسوسی روسیه که شناسایی شده اند.
شبکه تلویزیونی راشاتودی به نقل از رئیس جمهوری لیتوانی گزارش داده، نابودی شبکه های جاسوسی در همه کشورها اروپایی و متلاشی کردن شبکه های جاسوسی روسیه هدف مشترک است و کشورش به زودی برای اخراج (دیپلمات های روس) تصمیم گیری می کند. 
نخست وزیر استونی دیگر کشور منطقه بالتیک نیز گفته که بسیاری از کشورهای اروپایی امکان اخراج دیپلمات های روسی را بررسی می کنند.
به گزارش خبرگزاری تاس، «یوری راتاس» نخست وزیر استونی امروز جمعه خاطرنشان کرده که بسیاری از کشورهای اروپایی برای پیروی از اقدام انگلیس و اخراج دیپلمات های روسی در هفته آینده اقدام هایی خواهند کرد. 

سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.

به دنبال این قضیه تنش‌ها در روابط روسیه و انگلیس شدت گرفته است. انگلیس، روسیه را عامل مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس در شهر «سالزبری» انگلیس می داند اما مسکو این ادعا را رد و از لندن درخواست کرده تا به عامل اعصاب که این جاسوس روس با آن مسموم شده است، دسترسی داشته باشد اما انگلیس چنین درخواستی را رد کرده است.

انگلیس در واکنش به مسمومیت این جاسوس 23 دیپلمات روس را از لندن اخراج کرد، روسیه نیز در اقدامی متقابل 23 دیپلمات انگلیس را اخراج کرده است.

براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که اولین بار آن‌ها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است.

اسکریپال پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس و سازمان جاسوسی آن موسوم به «ام ای 6» و افشای هویت شماری از جاسوسان روسیه در اروپا در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد.

اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد. در این رویداد، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها