نشریه آمریکایی: بولتون تهدیدی برای امنیت جهان است

نشریه آمریکایی: بولتون تهدیدی برای امنیت جهان است
يکشنبه 5 فروردين 1397 - 17:47

نشریه آمریکایی فارین پالیسی از جان بولتون به عنوان تهدید امنیت ملی یاد و خاطرنشان کرده که انتخاب او به عنوان مشاور امنیت ملی موجب رخت بربستن امنیت از آمریکا و جهان خواهد شد.

العالم ـ آمریکا

این نشریه آمریکایی در مقاله ای با عنوان "جان بولتون، تهدید امنیت ملی" نوشته است: دونالد ترامپ (رییس جمهور آمریکا) کسی را مشاور امنیت ملی آمریکا و جانشین مک مستر کرده که به قدرت رسیدنش خطر جنگ، آن هم دو جنگ، با کره شمالی و ایران را افزایش می دهد. 
بولتون، پیشگام جنگ عراق بود و با گذشت 15 سال از حمله به این کشور همچنان از فاجعه بارترین تصمیم در حوزه سیاست خارجی آمریکا به عنوان ایده ای خوب یاد می کند. موضع گیری او در قبال عراق، عجیب و غیرمعمول نبود. گفته می شود کمی پس از حمله 2003 به عراق، او به مقامات رژیم صهیونیسیتی گفته بود که صدام حسین خلع شده و حالا لازم است با سوریه، ایران و کره شمالی برخورد شود. 
انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ همزمان با ورود بحران کره شمالی به مرحله ای حساس، چشم انداز حل و فصل مسالمت آمیز این بحران را تیره و تار کرده است. بولتون کل حیات حرفه ای اش را صرف کارشکنی در روند دیپلماسی با پیونگ یانگ کرده و به نظر می رسد امکان تقابل نظامی وجود دارد.
بولتون در سپتامبر 2017 در گفت وگو با فاکس نیوز گفته بود که تنها گزینه باقی مانده برای حل چالش هسته ای کره شمالی، پایان دادن به حیات حکومت کره شمالی و حمله نخست و بازدارنده است. 
به گزارش ایرنا به نقل از فارین پالیسی، اظهارات بولتون درباره توان هسته ای کره شمالی و وجود موشک هایی در این کشور که قادر به هدف قرار دادن خاک آمریکا هستند، یادآور داستان سرایی غیرعقلانی برای براندازی صدام است. وی ماه گذشته در مقاله ای در وال استریت ژورنال از قریب الوقوع بودن خطر کره شمالی برای آمریکا و حق این کشور برای آغاز جنگی بازدارنده علیه پیونگ نوشته بود.
با توجه به تصمیم ترامپ برای گفت وگوی مستقیم با رهبر کره شمالی در ماه مه، انتخاب مایک پمپئو به جای رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه و بولتون به جای مک مستر، تلاشی برای انتخاب افرادی همسو و هم نظر برای شرکت در نشست دیدار او و رهبر کره شمالی است. اما، اگر بولتون موضع ترامپ در قبال کره شمالی را تحت تاثیر قرار دهد، همه رشته ها پنبه خواهد شد. 
بولتون مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی را بی حاصل می داند. دیدگاه های جنگ طلبانه بولتون محدود به کره شمالی نیست، او احتمالا ترامپ را نیز به انتخاب مسیر تقابل نظامی با ایران ترغیب خواهد کرد. مک مستر طرفدار ایران نبود اما، از آنجا که می دانست لغو توافقنامه هسته ای با ایران، واشنگتن – نه تهران- را منزوی می کند، خواستار لغو توافقنامه هسته ای ایران نبود. فرق او با بولتون در این مساله است.
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول دو سال گذشته، با انتشار 9 گزارش، پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را تایید کردند. با این حال، بولتون مدعی است "فکر نمی کنم نشانه ای وجود داشته باشد که حاکی از کند شدن فعالیت های ایران به واسطه برجام باشد."
بولتون، بارها و بدون ارایه هیچ مدرکی از همکاری هسته ای ایران و کره شمالی سخن به میان آورده، وی سال پیش در وال استریت ژورنال نوشته بود که ایران نیز مانند کره شمالی خطری قریب الوقوع است. 
انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز همزمان با ورود توافقنامه هسته ای ایران به مرحله ای حساس صورت گرفته است. مهلت ترامپ برای اصلاح برجام در 12 مه (22 اردیبهشت) پایان می یابد، زمانی که قرار است رهبران آمریکا و کره شمالی دیدار کنند.
مک مستر، تیلرسون و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا بارها از ترامپ خواستند تا از برجام خارج نشود. بولتون طرفدار خروج کامل از این توافقنامه است.
دیدگاه های بولتون در قبال عراق، ایران، کره شمالی و سایر مسایل نشان دهنده الگوی کلی تفکر او، تمایل به اندیشیدن به بدترین سناریوی ممکن، تحریف و سوءاستفاده از اطلاعات برای ایجاد پرونده ای به منطور جنگ افروزی، تحقیر متحدان و سازمان های بین المللی، اعتقاد کور به قدرت نظامی آمریکا و فواید تغییر حکومت هاست. او همچنین ید طولایی در مجازات زیردستان مخالف نظراتش دارد. 
برکناری مک مستر و انتخاب بولتون تازه ترین نشانه دال بر ابتلای ترامپ به بیماری کنترل شدن از سوی افراد بزرگسال منزل است. با انتخاب فردی مانند بولتون احتمالا امنیت از آمریکا و جهان رخ خواهد بست. 

پربیننده ترین خبرها