دستاوردهای جنگ سه ساله یمن

کاخ آرزوهای بن سلمان با اراده یک ملت ویران شد

کاخ آرزوهای بن سلمان با اراده یک ملت ویران شد
دوشنبه 6 فروردين 1397 - 10:44

سعودی ها که در آغاز جنگ نابرابر یمن ، وعده نابودی انصارالله و بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را در کمتر از دو هفته داده بودند اینک در سه سالگی مقاومت مردم غیر از کشتار زنان و کودکان یمنی ، نابودی زیر ساخت های یمن و زیر پا گذاشتن همه اصول اخلاقی هیچ دستاوردی کسب نکرده اند و در مقابل، جنبش نوپای مردم یمن به سطح بی نظیری از توانمندی و اعتماد به نفس رسیده است .

العالم - یمن

بدون تردید حمله گسترده عربستان به یمن در 6 فروردین 1394 نقطه عطفی در سیاست خارجی عربستان از یک سو و تثبیت قدرت انصارالله به عنوان یک جنبش سیاسی – اجتماعی از سوی دیگر در معادلات منطقه ای و جهانی محسوب می شود.

** نتایج جنگ یمن برای عربستان

1-شاید دولت سعودی طی سه سال گذشته موفق شده باشد زیر ساخت های کشور یمن را ضعیف کند و مسیر تکاملی انقلاب مردمی در این کشور را کند نماید ، قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفتم منشور علیه کشور یمن را تصویب کند و پای آمریکا را به تحولات منطقه بیشتر باز کند اما در کنار این دستاوردهای شکننده حمله به یمن باعث شده است تا شکاف های داخلی ، فرقه گرایی و رادیکالیسم افزایش یابد و میدان بزرگ تری در اختیار برخی گروه های تروریستی مانند القاعده قرار گیرد تا مرزهای سعودی بیش از پیش ناامن شود.

آنچه عربستان از آن به عنوان دستاورد یاد می کند در واقع شمشیر دو لبی است که هر آن ممکن است به سمت خود آل سعود بازگردد و آنها را نابود کند. درست مانند آنچه سعودی ها در مورد ایجاد ، تسلیح و حمایت از القاعده متحمل شدند. آنها سازمان تروریستی القاعده را راه انداختند و بعد از آنکه ماموریت آنها در کشورهای دیگر مورد تهدید قرار گرفت به شبه جزیره بازگشتند و دردسرهای زیادی برای آل سعود ایجاد کردند.

2-تسلیحات خریداری شده از سوی عربستان به هیچ عنوان کم‌کیفیت نیست. بیشتر سخت افزارهای نظامی ارتش عربستان سعودی از شرکت های آمریکایی خریداری می شود. در واقع، 13 درصد از کل صادرات اسلحه ایالات متحده در سال 2016 میلادی برای پادشاهی سعودی بوده است. شرکت های انگلیس و اسپانیا نیز به ترتیب دومین و سومین فروشندگان بوده ‌اند.

داده های «موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم» نیز نشان می دهد که عربستان سعودی دومین وارد کننده سلاح در سال های 2015 و 2016 است. واردات این کشور از سال 2012 به این سو، بیش از 200 درصد افزایش یافته است.

با این وجود جنگ یمن نشان داد ارتش سعودی توان و کشش برآوردن جاه طلبی‌های عربستان سعودی را ندارد. این ارتش در جنگ یمن با وجودی که سعودی ها یکی از عمده ترین خریداران تسلیحات مدرن در جهان هستند به عنوان یک نیروی بی‌اثر جلوه‌گر شده است.

روزنامه رای الیوم در این زمینه نوشت ؛ یک منبع غربی که اخیرا در ریاض با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار داشته است فاش کرد که بن سلمان از عملکرد نیروهای مسلح کشورش در جنگ یمن خشمگین است و اذعان داشته است که مهم ترین دستاورد جنگ یمن برای ما این است که ثابت کرد ارتش عربستان در سطحی نیست که بتواند پاسخگوی توقعات و برنامه های آینده باشد.

همین موضوع باعث شد دولت سعودی ماه گذشته دست به تغییرات وسیعی در سطح سران ارتش این کشور بزند.

3-صرف میلیاردها دلار هزینه برای جنگ یمن ، اقتصاد عربستان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده نفت جهان را آسیب پذیر کرده است .

فشارهای ناشی از هزینه های سرسام آور جنگ در یمن ، دولت سعودی را ناگزیر به دریافت وام از بانک جهانی و عرضه بخشی از سهام شرکت نفتی دولتی این کشور (آرامکو) کرده است .وضعیت بد اقتصادی موجب افزایش قیمت سوخت و تعلیق طرح های عمرانی مهم در کشور هم شده است .

بسیاری دستگیری حدود 300 تن از بازرگانان ، تجار و شاهزاده های سعودی و دریافت مبلغ 107 میلیارد دلار از آنها در ازای آزادی ، که در عربستان به «سرقت بزرگ» معروف شده است را در چارچوب فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ یمن ارزیابی می کنند.

4-بر اساس گزارش های بین المللی حمله هوایی ائتلاف عربی تحت امر عربستان به یمن طی سه سال گذشته 36 هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است که یک سوم آن زن و کودک بوده اند. این جنگ همچنین موجب ابتلای 900 هزار نفر به وبا شده است که تاکنون بیش از 200 هزار نفر از آنان جان خود را از دست داده اند. محاصره مرزهای یمن هم موجب شده است 20 میلیون نفر فاقد امنیت غذایی و 2 میلیون گرسنه مطلق در یمن به وجود آید.

اگرچه این اقدامات با مخالفت اساسی کشورها و نهادهای مدعی حمایت از حقوق بشر روبرو نشده است اما وجدان های بیدار افکار عمومی جهان این اقدامات عربستان را مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه حقوق بشر دانسته و از هر فرصتی برای مقابله با عاملین این اقدام استفاده می کنند. واکنش مردم انگلیس به سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این کشور ، مصداق این بیداری است .

علاوه بر آن فشار افکار عمومی در آلمان باعث شد دولت جدید این کشور صدور سلاح به عربستان را متوقف کند.

** نتایج جنگ برای مردم یمن

یمن با وجود داشتن موقعیت بی نظیر ژئوپلتیک  متاسفانه یکی از فقیرترین کشورهای منطقه (شاید هم در جهان) محسوب می شود. عربستان برای پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس ، در جلسات شورا که در محل دبیرخانه برگزار می شد بارها فقر را به رخ نمایندگان این کشور می کشید و تنها عضویت صنعا در برخی از کمیسیون های فرعی این شورا را آن هم به صورت محدود پذیرفته بود. 

روزنامه های سعودی پر بود از خبرهایی که از دستگیری اتباع یمن حکایت داشت . یمنی های فقیر در طول مرزهایی که طول آن به 1700 کیلومتر می رسید از هر فرصتی برای ورود غیر قانونی به عربستان استفاده می کردند تا به صورت قاچاقی برای خانواده سعودی بیگاری کنند.

این در حالی است که یمن در گذشته مرکز ثقل تجارت در نیم کره جنوبی کره خاکی بود و تجار عرب حضور در این کشور را فخر فعالیت های خود می دانستند.

اما طی سه سال گذشته مردم یمن توانسته اند با تکیه بر خودباوری ، اعتماد به نفس مثال زدنی به دست آورد و در مقابل ارتش های تا دندان مسلح و مدرن عربستان و امارات مقاومت کند تا این امر را اثبات کنند که تجهیزات و ادوات نظامی امریکا در مقابل ایمان یک ملت بی اثر است .

این ملت ضعیف نگاه داشته شده اینک علاوه بر دستیابی به بخش بیشتری از خاک یمن ، قادر به تولید موشک هایی شده است که نیمی از خاک عربستان و بسیاری از مراکز حیاتی این کشور را در تیررس خود قرار داده است .

ساخت موشک های زلزال ، قاهر ، قاهر ام 2، برکان و برکان اچ 2 و پهپادهای قاصف و راصد ، علاوه بر اینکه پایه های کاخ یمامه را به لرزه در آورده است هیمنه نظامی این کشور را با هدف قرار دادن جنگنده های آمریکایی اف – 15 و زیر دریایی جاسوسی عربستان در هم شکسته است .

شکست عربستان سعودی شکست آمریکا در منطقه نیز به شمار می‌رود، چرا که سیاست‌های دو کشور دوقلوهای به هم پیوسته‌ای است که در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای اختلافی با هم ندارند. البته در موضوع یمن منافع عربستان در حمله به این کشور بیشتر از منافع آمریکا بود.

روزنامه وال ‌استریت ژورنال در این رابطه می‌نویسد ؛ مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن تمایل ریاض برای خروج از سایه واشنگتن را نشان داد، این اتفاق در زمانی رخ داده که در سال‌های گذشته عربستان شکست سیاست‌های آمریکا به ویژه در سوریه و عراق را مشاهده کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب ‌الله لبنان در یکی از سخنرانی های خود در مورد سیاست ‌های عربستان سعودی گفت: آن‌ها با تونس نیز به این صورت رفتار کردند، با مصر نیز همین کار را کردند، در یمن و لیبی و عراق و سوریه و تمامی مناطق دیگر نیز همین روش را به کار می‌برند. این رویکرد و دیدگاه به کجا خواهد رسید؟ مواضع اشتباه، به سیاست‌های اشتباه و در نتیجه به شکست‌های متوالی می رسد.

سیاست سعودی ها در هزینه کردن پول و تجهیز و ایجاد جنگ ، باعث ویرانی و فرسایش ارتش‌ها در برخی دولت‌ های عربی شده و به نفع دشمنان امت اسلام تمام شده است اما این اقدامات بار دیگر نشان دهنده شکست ‌های متوالی سیاست ‌های عربستان سعودی در هر کشوری است که در آن مداخله کرده است. 

علت آن نیز در سخنرانی سید حسن نصرالله به خوبی بیان شده است ؛ آن‌ها چیزی به نام ملت ها را به رسمیت نمی شناسند. حاکمان عربستان سعودی تصور می‌کنند که اصولاً همه چیز پول است، اما آیا با پول می‌شود ملت‌ها را خرید؟ هنگامی که اراده ملت ها آزاد باشد و احزاب ملی‌گرا و تمامیت‌خواه و واقعی در پشت سر ملت باشند، شکست هر مداخله ای حتمی است. 

اما باید دید آیا این شکست‌های متوالی درس عبرت و مشوقی برای کنار گذاشتن سیاست‌های نادرست عربستان خواهد بود، چرا که این سیاست‌ها جز پشیمانی چیزی ندارد و ممکن است آثار مخرب آن به خود عربستان باز گردد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها