کمالوندی:از آب سنگین به عنوان ماده اولیه محصولات دیگر استفاده می کنیم

دوشنبه 6 فروردين 1397 - 12:24

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بنای ما این است از آب سنگین به عنوان ماده اولیه محصولات دیگر استفاده کنیم و بخشی از این کار در روز ملی فناوری هسته ای عرضه می شود.

العالم - ایران / سیاسی

بهروز کمالوندی در گفت و گویی در خصوص اولویت های سازمان انرژی اتمی در سال جاری گفت:در زمینه آب سنگین پیشرفت های خوبی داشتیم که بخشی از این پیشرفت ها 20 فرودین (روز ملی فناوری هسته ای) عرضه می شود.

وی با بیان اینکه الان کما فی السابق تولید خوبی داریم افزود: پیشتر این محصول را به آمریکا و روسیه و به مقادیر کمتر به کشورهای دیگر صادر کردیم داریم و در حال مذاکره هستیم تا مقادیر بیشتری آب سنگین صادر کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال گفت: بنایمان این است در آینده از آب سنگین به عنوان ماده اولیه محصولات دیگر استفاده کنیم که بخشی ازاین کار 20 فرورین ماه امسال رونمایی می شود. 

کمالوندی توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور را یکی از اولویتهای اساسی سازمان انرژی اتمی ذکر کرد و گفت:به دنبال این هستیم که ظرفیت نیروگاهی کشور را از هزار مگاوات افزایش دهیم ضمن اینکه در راستای تولید انرژی و احتمالا آب شیرین کن توسعه نیروگاه های کوچک هم اولویت دیگر سازمان محسوب می شود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اولویت دوم سازمان متبوع خود را توسعه کاربرد پرتوها در پزشکی عنوان کرد و افزود:در این زمینه به لحاظ کمیت مشکل نداریم. دربخش کیفیت هم خوب است ولی می خواهیم کیفیت را به سطح اول دنیا ارتقا دهیم. 

وی خاطرنشان کرد:کارهایی مثل جی. ام. پی. و اف. تی.جی. کارهای درجه اول دنیا محسوب می شوند و به اذعان کشورهای پیشرفته اگر کسی از این مسیر تولید رادیوایزوتوپ انجام دهد می گویند به لحاظ کیفیت تولید درجه اول است.

کمالوندی همچنین گفت: البته در تکنولوژی جدید و کوانتوم هم آقای دکتر صالحی شخصا نظر دارند سازمان انرژی اتمی کار بکند.

پربیننده ترین خبرها