مذاکره‌کننده دولت اوباما:

از نظر اغلب حامیان توافق هسته‌ای، برجام مُرده است

از نظر اغلب حامیان توافق هسته‌ای، برجام مُرده است
دوشنبه 6 فروردين 1397 - 17:11

مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و از چهره‌های ارشد حاضر در مذاکرات محرمانه با ایران، می‌گوید اغلب حامیان توافق هسته‌ای معتقدند که باید این توافق را تمام‌شده تلقی کرد.


«جیک سالیوان» از مقام‌های دولت سابق آمریکا با اشاره به مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا هشدار داد خروج دولت ترامپ از برجام یک احتمال واقعی است و احتمالا توافق هسته‌ای ایران، «امسال جان به در نمی‌برد.»



 

«سالیوان» پیش از پیوستن به تیم «هیلاری کلینتون» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود و البته در گفت‌و‌گوهای ابتدایی و محرمانه با طرف‌های ایرانی درباره مذاکرات هسته‌ای در عمان، هم حضور داشت.

او گزینه اصلی پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت هیلاری کلینتون بود اما پیروزی دونالد ترامپ سبب باز ماندن وی از این پست حساس در دولت آمریکا شد.

سالیوان در مصاحبه‌ای مفصل با پایگاه «پالیتیکو» درباره تغییرات اخیر در ترکیب تیم امنیت ملی ترامپ و آمدن «جان بولتون»، درباره مسائل مربوط به ایران هم اظهارنظر کرده است.

او در بخشی از این مصاحبه، گفت: «تقریبا در تک تک عرصه‌ها، او (ترامپ) شرایط را به حدی رسانده که در آن‌ها آمریکا به صورت نظامی درگیر شده است. برخی‌ها ترامپ و سیاست «اول آمریکا» را با یک نسخه از انزواگرایی اشتباه می‌گیرند اما این، یک نوع از یکجانبه‌گرایی ستیزه‌جویانه است؛ موضعی که واقعا در تقابل با مواضع جان بولتون نیست».

سالیوان ادامه داد: «در نتیجه احتمال اینکه ترامپ توافق ایران را پاره کند و ما به جنگ با ایران کشیده شویم، احتمالی واقعی است».

او در ادامه این مصاحبه مفصل، درباره تجربه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ایران و مواضع دولت قبلی آمریکا در این باره صحبت کرد.

مشاور امنیت ملی سابق «جو بایدن» گفت: «زمان‌هایی پیش آمد که رئیس‌جمهور اوباما خیلی ریسک پذیرفت و واقعا به تیم خودش فضای زیادی برای مانور داد. برای مثال در توافق هسته‌ای ایران او من و "بیل برنز" (از مقام‌های ارشد وقت وزارت خارجه آمریکا) را با یک دستور العمل ساده به گفت‌و‌گوها (با ایران) فرستاد و آن دستور العمل این بود که خرابش نکنید. این گفت‌و‌گوها که محرمانه بودند، فرایندی منجر شدند که طی آن اولین توافق موقت و سپس توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد».

او گفت: «آنچه که جالب است آن است که ترامپ برخلاف روسای جمهور گذشته، اصلا اهمیتی به سیاستگذاری و خط مشی نمی‌دهد... او غرایز مقطعی از خودش بروز می‌دهد و مثلا می‌گوید "می‌خواهم تعرفه وضع کنم"، «می‌خواهم این توافق را پاره کنم"، "من می‌خواهم با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) دیدار کنم" می‌دانید، برای چنین وضعی نمی‌توان هیچ فرایندی تعریف کرد».

سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ در ماه می از برجام خارج می‌شود و یا اینکه برجام از این ضرب‌الاجل هم «جان سالم به در می‌برد»، گفت: «به نظر من، در سر دونالد ترامپ بین دو بخش، جنگ وجود دارد. یک بخش که می‌گوید "من باید توافق اوباما را از بین ببرم" و بخش دیگری که می‌گوید "من می‌خواهم بگویم که توافق را اصلاح کردم"... فکر نمی‌کنم که هیچ طرفی در این جنگ پیروز شود. اگر شما از اغلب اروپایی‌ها و افرادی که در آمریکا حامی توافق (برجام) هستند، سوال کنید آنها خواهند گفت که توافق مُرده است. به نظر من، اگر پول روی میز بگذارید و شرط ببندید که این توافق امسال دوام نخواهد آورد، من می‌گویم که شرط خوبی بسته‌اید. البته این احتمال هم وجود دارد که او در نهایت درباره اینکه چطور توانسته این توافق معیوب را اصلاح کند، سر و صدا به راه اندازد برای همین، باید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر احتمال بروز جنگ با ایران، کره شمالی و بروز جنگ تجاری با چین را «یک احتمال خیلی واقعی» خواند و درباره تبعات آن برای آمریکا و جهان هشدار داد.

پربیننده ترین خبرها