اظهارات گستاخانه نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن علیه ایران

اظهارات گستاخانه نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن علیه ایران
سه شنبه 7 فروردين 1397 - 14:35

نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن در مصاحبه با یک روزنامه فرامنطقه‌ای، ایران را به برهم زدن امنیت منطقه متهم و اظهارات تندی علیه تهران مطرح کرد.

العالم-یمن

«احمد بن دغر» نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» ادعاهای تندی علیه ایران مطرح کرد.

در حالی که جنگ عربستان علیه یمن وارد چهارمین سال شده، این مقام یمنی تحت‌الحمایه ریاض مدعی شد: ایرانی‌ها خطری مستمر برای امنیت «الجزیرة العربیة» هستند و ایرانی‌ها در طول چندین دهه سعی کرده‌اند بر بخش‌هایی از وطن عربی به ویژه شرق آن مسلط شوند؛ آنها با استفاده از اختلافات مذهبی، روابط عربی را مسموم کردند. اما حوثی‌ها، وکلا و نمایندگان ایران در یمن هستند، آنها نبرد سیاسی در یمن را به نبرد فرقه‌ای-مذهبی تبدیل کردند تا بتوانند حامیان بیشتری جمع کنند.

بن دغر سپس در ادامه سیاست ایران‌هراسی ادعا کرد: ایران از این حالت به عنوان یکی از برگ‌های خود برای ضربه به امنیت منطقه استفاده کرده و اگر عرب‌ها و بویژه یمنی‌ها این جنگ و این نبرد تاریخی را بِبَرند، تمام برگ برنده‌های نظام ایران، یکی پس از دیگری سقوط می‌کند.

نخست‌وزیر دولت مستعفی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران، حوثی‌ها را به تمرد و شورش تشویق و آنها را با مال، سلاح، آموزش نظامی و نیز رسانه حمایت می‌کند؛ حوثی‌ها قبل از عملیات «توفان قاطع» (3 سال پیش) از زمین، دریا و هوا ، اسلحه قاچاق می‌کردند؛ بعد از این عملیات از ضعف نظارت بر سواحل یمن استفاده بیشتری کردند و به قاچاق اسلحه، مهمات و تجهیزات شتاب بیشتری دادند؛ بسیاری از موارد این قاچاق اسلحه کشف شد که آخرین آنها کشف 1500 بی‌سیم در استان الجوف بود.

در حالی که عربستان یمن را از زمین، هوا و دریا محاصره کرده و حتی کمک‌های بشردوستانه برای مردم به‌سختی وارد یمن می‌شود، این مقام یمنی حامی عربستان مدعی شد ایران برای یمنی‌ها موشک ارسال می‌کند و گفت: اما خطرناک‌ترین نوع قاچاق، قاچاق موشک بالستیک و موشک‌های ضد هوایی است، این موشک‌ها امنیت یمن و بویژه عربستان را تهدید می‌کند و هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، قدرت حوثی‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

این اظهارت بن دغر همزمان با موج اتهام‌زنی‌های جدید مقامات عربستان به ایران بیان می‌شود؛ پس از شلیک چند موشک یمنی به ریاض در آغاز سال چهارم تجاوز نظامی عربستان به یمن، مقامات دولت مستعفی یمن و عربستان بار دیگر انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته‌اند و در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار بازخواست ایران در خصوص آنچه تجهیز انصارالله به موشک نامیده‌اند، شده‌اند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها