جانسون: اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا «اقدامی قابل توجه» بود

جانسون: اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا «اقدامی قابل توجه» بود
سه شنبه 7 فروردين 1397 - 17:08

وزیر امور خارجه انگلیس در تمجید از همراهی کشورهای اروپایی و غربی در اخراج دیپلمات‌های روسیه، اقدام آمریکا در اخراج 60 دیپلمات روس را «قابل توجه» توصیف کرد.

العالم _ اروپا

 «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس امروز سه‌شنبه در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در همراهی با لندن و اخراج دیپلمات‌های روس، این اقدام را «قابل توجه» توصیف کرد.

در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای افزایش فشار دیپلماتیک بر روسیه، دولت آمریکا روز دوشنبه ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و یکی از کنسولگری‌های روسیه را تعطیل کرد.

این اقدام به بهانه مسمومیت یک جاسوس روس‌تبار پناهنده به انگلستان صورت گرفته است. «سرگئی اسکریپال» ماه گذشته در انگلستان با موادی که لندن مدعی است مواد شیمیایی نظامی بوده، مسموم شد. کشورهای غربی مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده و در اقدامی هماهنگ، ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و اقدامات تنبیهی دیگری علیه مسکو در دستور کار قرار داده‌اند.

دولت روسیه دست داشتن در مسمویت اسکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه این اقدام کشورهای غربی را «غیردوستانه» و «تقابل‌جویانه» خوانده و اعلام کرد ظرف چند روز آینده به نحوی مناسبی به این اقدامات واکنش نشان می‌دهد.

مسکو همچنین هشدار داده است که اقدامات اخیر کشورهای غربی به تشدید تنش در روابط با روسیه منجر می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر خارجه انگلیس در جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان این کشور گفت، اخراج 60 دیپلمات روس از آمریکا، اقدامی قابل توجه بود.

وی در ادامه تأکید کرد: «لندن هیچ تصمیمی برای تحریم بازی‌های جام جهانی روسیه ندارد و نمی‌خواهیم که طرفداران فوتبال در انگلیس را تنبیه کنیم.»

جانسون همچنین گفت: «ما منتظر هستیم تا تحقیقات در این رابطه تکمیل شده و به سرانجام برسد».

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به اقدامات احتمالی مالی علیه مسکو گفت، کسانی که دارایی‌ها و اموالی دارند که از راه‌های نادرست و غیرقانونی بدست آمده ممکن است تحت تأثیر اقدامات محدودکننده قرار بگیرند».

وی در تمجید از حمایت اتحادیه اروپا از لندن در موضوع پرونده مسمومیت جاسوس روس‌تبار افزود: «انگلیس ممکن است در حال ترک اتحادیه اروپا باشد، اما ما اروپا را ترک نمی‌کنیم.»

جانسون همچنین گفت: «ما باید مطمئن شویم که جاسوس‌های روسیه که از یک کشور اخراج می‌شوند نمی‌توانند وارد کشورهای دیگر شوند. ما باید این روند را برای نهادهای امنیتی خود تسهیل کنیم تا بتوانند راحت‌تر چنین افرادی را تحت تعقیب قرار دهند».

روز گذشته 20 کشور اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، کانادا، اوکراین و چندین کشور دیگر تصمیم به اخراج بیش از 100 دیپلمات روس گرفتند تا از این راه همبستگی خود را با لندن در جریان پرونده مسمومیت «سرگئی اسکریپال» اعلام کنند.

جانسون پیش از این در یادداشتی برای شبکه «بی بی سی» گفته بود که متحدان انگلیس که تصمیم به اخراج دیپلمات های روس گرفته اند حالا در آماج تهدیدهای روسیه قرار گرفته‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها