هیلی: مایه شرم است که نتوانستیم از تسلط اسد بر غوطه ممانعت کنیم/ نبنزیا: غربی ها به استناد گزارش های وارونه از گروه های مسلح حمایت می کنند

سه شنبه 7 فروردين 1397 - 21:49

نماینده آمریکا در سازمان ملل با متهم کردن شورای امنیت به «مسئولیت نشناسی»، گفت این شورا باید از اینکه نتوانسته از تسلط ارتش سوریه بر غوطه شرقی ممانعت کند، شرمسار باشد.

العالم-آمریکا

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه از اینکه ارتش سوریه توانسته بخش اعظم غوطه شرقی را از تروریست‌ها بازپس بگیرد، ابراز تأسف کرد.

هیلی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع سوریه صحبت می‌کرد، با متهم کردن دولت سوریه به نقض آتش‌بس، گفت: «اکنون در پایان به اصطلاح آتش‌بس ۳۰ روزه، غوطه شرقی تقریبا به طور کامل سقوط کرده است.»

او سپس در اظهاراتی که با خنده نماینده روسیه مواجه شد، گفت در جریان مذاکره برای دستیابی به توافق آتش‌بس، مسکو مدام برای «هماهنگ کردن محتوای مذاکرات و یا گرفتن دستور از دمشق درباره محتوای مذاکرات» با دولت سوریه در تماس بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مواضع روسیه در قبال توافق آتش‌بس را «گستاخانه» توصیف کرد و گفت مسکو و دمشق از مبارزه با «آنچه تروریست‌ها می‌خوانند، به عنوان توجیهی برای ادامه حملاتشان استفاده می‌کنند.»

بر اساس توافق آتش‌بس که یک ماه پیش در شورای امنیت به دست آمد و در قالب یک قطعنامه اعلام شد، قرار بود گروه‌های وابسته به القاعده و داعش از آتش‌بس مستثنی باشند. بر اساس اطلاعاتی که در منابع غربی هم تایید شده، عمده گروه‌های فعال در غوطه شرقی از گروه‌های وابسته به القاعده و جبهه النصره بوده‌اند. این گروه‌ها که شامل آتش‌بس نبوده‌اند، در یک ماه گذشته بارها دمشق را هدف حمله راکتی قرار داده‌اند.

با این وجود، هیلی گفت «معارضین» بارها آمادگی خود برای اجرای آتش‌بس را اعلام کرده بودند، اما روسیه و دولت سوریه این آتش‌بس را اجرایی نکردند.

او سپس شورای امنیت را به دلیل عدم صدور بیانیه و قطعنامه علیه دولت سوریه، روسیه و ایران به «بی‌مسئولیتی» متهم کرد و گفت روسیه از اقدام این شورا علیه دمشق جلوگیری می‌کند. 

وی افزود: «اکنون بیش از ۸۰% از غوطه تحت کنترل [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] و متحدانش درآمده است. فریبکاری، ریاکاری و خشونت آن‌ها شانس آتش‌بس در غوطه شرقی را از میان برد. همه ما باید از این بابت شرمسار باشیم.»

* نبنزیا: برخي از اعضاي شوراي امنيت وقتشان را براي اتهام زني به روسيه هدر مي دهند

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره اوضاع در سوریه اظهارداشت: روسیه و دولت سوریه امنیت خروج 121 هزار نفر از غوطه شرقی از طریق گذرگاه های امن را فراهم و برای آنان اقامتگاه های موقت دایر کردند.

وی گفت: راکت ها ، خمپاره ها و موشک هایی که گروه های تروریستی در غوطه به سوی دمشق و حومه آن شلیک کردند باعث شهادت و زخمی شدن صدها شهروند غیر نظامی دراین مناطق شد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد افزود: سازمان ملل متحد اطلاعات مربوط به تحولات اوضاع در سوریه را از کسانی که خود طرف یا حامی طرفی در درگیری های سوریه هستند دریافت می کند.

نبنزیا ادامه داد: برخی از کشورهای غربی با گزارش هایی که واقعیت ها در سوریه را وارونه جلوه می دهد زمان را از دست می دهند و فرصت سوزی و از گروه های مسلح حمایت می کنند. 

وی گفت: حرف هايي که درباره شکنجه و اعدام غيرنظاميان سوري به دست نظام سوريه زده مي شود صرفاً دروغ است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: برخي از اعضاي شوراي امنيت وقتشان را براي اتهام زني به روسيه هدر مي دهند.

نماینده دائم چین: حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه ضروری است

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره اوضاع سوریه گفت: حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه ضروری است و روند سیاسی برای حل بحران این کشور باید به رهبری گروه های سوری بدون دخالت خارجی صورت بگیرد.

پربیننده ترین خبرها