هیلی از شکست طرح آتش‌بس سوریه انتقاد کرد

هیلی از شکست طرح آتش‌بس سوریه انتقاد کرد
چهارشنبه 8 فروردين 1397 - 13:00

سفیر آمریکا در سازمان ملل از این سازمان به دلیل شکست آتش‌بس سوریه انتقاد و دولت‌های دمشق و روسیه را به دلیل تداوم رنج غیرنظامیان در سوریه متهم کرد.

العالم- آمریکا 

به نقل از شبکه خبری دویچه وله، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به ادامه جنگ در سوریه به شورای امنیت گفت، پس از سپری شدن آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه، امروز باید روز شرم این سازمان باشد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: تاریخ در قضاوت تاثیر شورای امنیت در رنج مردم سوریه مهربان نخواهد بود.

هیلی از شورای امنیت درخواست کرد که قعطنامه جدیدی را برای اعتراض به عدم پذیرش درخواست توقف جنگ در سوریه تهیه کند.

وی در خصوص پیشروی دولت سوریه در غوطه شرقی پس از حملات یک ماهه گفت: پس از سال‌ها محاصره و قحطی، ساکنان غوطه شرقی، آن را تسلیم دولت می‌کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد، ۱۶۰۰ تن از زمان اعلام قعطنامه آتش‌بس در ۲۴ فوریه، "پیش چشمان ما" کشته شدند و دولت سوریه این آتش‌بس را "به سخره گرفته‌ است".

این قعطنامه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان طرح شده بود. سوئد و کویت که به طور مشترک پیش‌نویس آن را تهیه کردند در بیانیه‌ای "تاسف عمیق" خود را از عدم اجرای آن ابراز کردند.

هیلی، همچنین مسکو را به خاطر استفاده از حق وتو برای توقف اجرای موثر این قعطنامه متهم کرد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات هیلی گفت، کشورش تنها طرفی است که "اقدامات قاطعانه‌ای" را صورت داده و دستور "توقف حملات برای ارسال کمک‌های بشردوستانه" را صادر کرده و به بیش از ۱۰۰ هزار تن اجازه داده که غوطه شرقی را ترک کنند.

نبنزیا اظهار کرد، ترک غوطه شرقی به صورت داوطلبانه بوده و نیروهای مسکو برای نیازمندان، غذا، سرپناه و کمک‌های درمانی فراهم کرده‌اند.

وی افزود: شاید این مطابق میل خیلی‌ها نباشد اما در واقع روسیه تنها عضوی است که اقداماتی قاطعانه برای اجرای قعطنامه ۲۴۰۱ انجام می‌دهد.

در همین حال فرانسه درباره وضعیت غیرنظامیان در ۹ کمپ تحت کنترل دولت سوریه در نزدیکی غوطه شرقی که به آب و برق دسترسی ندارند ابراز نگرانی کرد.

فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: وضعیت آنان بهبود نیافته و جهنم آنان تنها چند کیلومتر جابه‌جا شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها