آغاز بهار نیایش با مراسم اعتکاف

آغاز بهار نیایش با مراسم اعتکاف
شنبه 11 فروردين 1397 - 08:41

مراسم معنوی اعتکاف و بهار نیایش اسلامی همزمان با شکوفاتر شدن بهار طبیعت همزمان با اذان صبح امروز-شنبه- به مدت سه شبانه روز در مساجد سراسر کشور برگزار می شود.

العالم - ایران

 اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد؛ ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه داری بوده و معتکفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند:المُعتَکِفُ یَعکُفُ الذُّنوبَ ویُجری لَهُ مِنَ الأجرِ کَأجرِ عامِلِ الحَسَناتِ کُلِّها؛ کنزالعمّال ، ح ۲۴۰۰۷ 
'معتکف همه گناهان را در بند می‌کند و مانند کسی که همه خوبی‌ها را انجام داده است، به او پاداش داده می‌شود.'
این مراسم حسنه در طول تاریخ اسلامی همیشه در قلوب مسلمین جایگاه خاصی داشته و در تارک های تاریخ مذهبی ایران نیز همچون سایر ملت های مسلمان شاهد برگزاری اعتکاف بوده است.
خوشبختانه مراسم اعتکاف پس از پیروزی انقلاب اسلامی رنگ و بوی خاص تری گرفت و همه ساله شاهد حضور قشرهای مختلف به عنوان معتکف در مساجد کشور هستیم و در این بین حضور جوانان و دانشجویان رنگ زیباتری به این آیین عبادی و دینی می دهد.
مراسم معنوی اعتکاف امسال همزمان با تعطیلات عید نوروز یعنی از ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ ماه با حضور جمع زیادی از مومنان در مساجد کشور برپا می‌شود و بر اساس آمارهای اعلام شده معتکفین، در سال 96 در حدود 771 هزار نفر در شش هزار و 133 مسجد معتکف شدند که نسبت به سال 95 ، 21 هزار نفر افزایش داشته است.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حدود ۷۰ درصد معتکفین جوانان هستند که بیش از ۶۵ درصد خانم‌ها و در حدود ۳۵ درصد آقایان در مراسم اعتکاف سال ۹۶ حضور داشتند.
در سال ۹۶ در مراسم معنوی اعتکاف ۱۹۳ هزار و ۳۲۸ نفر برای بار اول، ۱۹۲ هزار و ۱۹۲ نفر برای بار دوم، ۱۵۷ هزار و ۷۴۴ نفر برای بار سوم و ۲۳۲ هزار و ۶۴۲ نفر بیشتر از سه بار در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده بودند.
همچنین بنا به گفته حجت الاسلام افتخاریان،دبیر ستاد اعتکاف دانشگاهیان بیش از 45 هزار دانشگاهی در مراسم معنوی اعتکاف امسال در نزدیک به 190 مسجد ثبت نام کرده‌اند.

* اعتکاف در دانشگاه تهران

مدیر روابط عمومی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به ایرنا در همین زمینه گفت: تعداد معتکفین امسال با توجه به ظرفیت دانشگاه حدود 600 نفر در نظر گرفته شده است. 
حجت الاسلام و المسلمین حمید نیکزاد افزود : از این تعد 275 معتکف خواهر و 338 برادر خواهیم داشت. 
وی گفت: همچنین 100 خادم در مسجد دانشگاه تهران برای این مراسم حضور خواهند داشت که نیمی از آنها خواهران هستند. 
نیکزاد ادامه داد: حدود 80 تا 90 معتکف امسال مسجد دانشگاه تهران، از دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید هستند. 
وی در ادامه یاد آور شد اعتکاف در واقع انقطاع مقطعی از زندگی روزمره و رفتن به سمت خدا است. 
مسئول اعتکاف دانشگاه تهران افزود: برای اعتکاف امسال شعار ادب حضور؛ اعتکاف آگاهانه را انتخاب کردیم، چرا که باید درک کنیم در تمام لحظات زندگی مان در دنیا ادب حضور در محضر خداوند را درک کنیم. 
نیک زاد تصریح کرد: اعتکاف زمانی می تواند نقطه عطف باشد که با آگاهی، علم و توجه و معرفت همراه باشد. 
وی تاکید کرد: امسال در برنامه اعتکاف دانشگاه رجوع به قرآن، ادعیه، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که مورد تاکید رهبری است را بیشتر مورد توجه قرار دادیم. 
همچنین سعید رضایی فرد همسر یکی از معتکفین دانشجوی دانشگاه تهران به ایرنا گفت: امسال توفیقی شد تا با همسرم در این صواب الهی شرکت کنم. 
وی افزود: معتقدم تبلیغات کمرنگی برای مراسم اعتکاف در دانشگاه ها انجام شده که نیازمند اصلاح و بازنگری است. 
وی گفت: باید رسانه ها برنامه های خاصی در مورد صواب مراسم اعتکاف که همچون رفتن به حج خانه خدا می ماند را تولید و به مخاطبان عرضه کنند. 
همچنین زهرا محمدی دانشجوی رشته مترجمی عربی دانشگاه تهران به ایرنا گفت: امسال برای دومین بار در مراسم اعتکاف دانشگاه حضور پیدا کرده ام.
وی افزود: حداقل برکت این حضور، دوری از فضای مجازی و نزدیکی با خداوند است. 
وی ادامه داد: مراسم اعتکاف فرصتی ارزشمند برای بازشناسی فرد از خویشتن است. 
همچنین محمد مهدی فدوی دانشجوی رشته مدیریت صنعتی 24 ساله به ایرنا گفت: هدف از حضورم در این مراسم خلوت کردن خویشتن در این شلوغی های روزمره زندگی هستم. 
وی افزود: این مدت سه روز اعتکاف فرصت بسیار مغتنم و ارزشمندی است تا فرد با خود و خدایش خلوت کند. 
این دانشجوی معتکف ادامه داد: سعی کرده ام هر ساله در اعتکاف حضور داشته باشم و هم اکنون نزدیک به یک دهه است که معتکف می شوم و بر این باورم که همیشه تصمیمات مهم زندگی ام را در اعتکاف گرفته ام. 
فدوی خاطرنشان کرد: اعتکاف فرصت تمرکز و تفکر بیشتر به افراد می دهد تا با رهایی از دغدغه های روزمره، تصمیمات معنوی یک سال آینده اش را بگیرد. 
همچنین الهه خسروآبادی دانشجوی رشته بیوشیمی به ایرنا گفت: اعتکاف فرصت بی نظیری برای نزدیکی با خدا است. 
وی افزود: معتکف شدن حال خوبی را به افراد می دهد و هم اینکه احساس کنی که از دنیا جدا شده ای و فقط خودت و خدایت هستی ، حس بسیار زیبایی است. 
این دانشجوی معتکف ادامه داد: شاید در حالت عادی هیچگاه به آن نقطه هایی که می توان در اعتکاف بدان دست یافت نرسید و بر همین اساس باید فرصت را غنیمت شمرد. 
مراسم معنوی اعتکاف امسال همزمان با ایام تعطیلات نوروزی برگزار می شود که دانشگاه های کشور همانند سال های گذشته میزبان این مراسم هستند.
مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض و همزمان با روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فرودین ماه مصادف با ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب برگزار می شود و باتوجه به مصادف شدن این مراسم با ایام تعطیلات نوروزی در سال جاری ۷ دانشگاه تهران، امیرکبیر، علم و صنعت،الزهرا، شهید بهشتی، شاهد و علامه طباطبایی میزبان دانشجویان معتکف هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها