آیا شورای همکاری خلیج ‌فارس فرو می‌پاشد؟

آیا شورای همکاری خلیج ‌فارس فرو می‌پاشد؟
يکشنبه 12 فروردين 1397 - 04:37

با گذشت ماه‌ها از تیره شدن روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس؛ بحران در روابط عربستان با قطر ادامه دارد.

العالم - عربستان

به گزارش «سی ان ان»، با وجود همه تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران در روابط عربستان و متحدان آن با قطر این بحران ادامه دارد و می تواند شورای همکاری خلیج فارس را با چالش‌های زیادی مواجه کرده باعث فروپاشی آن شود.

شبکه سی ان ان به نقل از محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نوشت اعتمادسازی دوباره میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیاز به زمان زیادی دارد. این شورا بر پایه اعتماد و مفهوم امنیت راهبردی شکل گرفته بود. اما پس از به وجود آمدن بحران در روابط کشورهای عربی با قطر این اعتماد از بین رفته است.

قطر یکی از کشورهای عضو موسس شورای همکاری خلیج فارس بود و ما این سازمان را برای همه در منطقه مهم به شمار می آوردیم. اما این عامل به دلیل بحران از بین رفته است و اعتمادسازی دوباره نیاز به زمان طولانی دارد.

شورای همکاری خلیج فارس از پیامدهای بحران روابط کشورهای عربی با قطر رهایی نخواهد یافت. باید اشاره کرد که هدف از تاسیس این شورا مسائل امنیتی بود و این شورا یک سازمان امنیت راهبردی بود. بحران کنونی هم یک بحران امنیت راهبردی است. کشورهای تحریم کننده قطر این کشور را خطر راهبردی برای امنیت و ثبات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شمار آورده اند. این در شرایطی است که این شورا برای رویارویی با خطرات خارجی تشکیل شده بود و نه علیه یکدیگر.

پربیننده ترین خبرها