چین در مورد جزایر دیائویو به ژاپن هشدار داد

چین در مورد جزایر دیائویو به ژاپن هشدار داد
يکشنبه 12 فروردين 1397 - 08:25

چین امروز یکشنبه ضمن هشدار به ژاپن در مورد مالکیت جزایر 'دیائویو ' از این کشور خواست در کتب آموزشی مدارس، دیدگاه تاریخی صحیحی را اتخاذ و از تحرکات در این جزایر جلوگیری کند.

العالمآسیا

ژاپن روز جمعه با ارسال دستورالعمل جدید آموزشی به مدارس این کشور، جزایر 'دیائویو ' را جزو قلمرو ذاتی این کشور تعریف کرده است.
'لو کانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای در این مورد گفت: چین قطعا از حاکمیت ارضی خود دفاع می کند و هر گونه تلاش برای نقض حاکمیت چین در جزایر دیائویو بیهوده خواهد بود.
او افزود: جزایر دیائویو و جزایر مجاور آن از زمان های قدیم، جزو ذاتی قلمرو چین بوده اند.
سخنگوی وزارت خارجه چین از ژاپن خواست تاریخ را تحریف نکند و آموزه های درست را به دانش آموزان منتقل کند تا این مشکل از بین برود.
جزایر دیائویو که در دریای چین شرقی و در مجاورت جزیره تایوان قرار دارد، شامل هشت جزیره سنگی - صخره ای به مساحت هفت کیلومتر مربع است و یکی از مراکز مهم ماهیگیری در منطقه محسوب می شود. 
ژاپن در فاصله سال های 1994 تا 1995 در جنگ با چین، این جزایر را در اختیار داشت. 
در آوریل سال 1895 نیز دولت سلسله کینگ (چین) به دلیل تحت فشار قرار گرفتن و در قالب قراردادی با نام «شیمونسکی»، تمامی جزایر تایوان و جزایر پیرامونی را که شامل جزایر «پینگوا» بود به ژاپن واگذار کرد. 
چینی ها می گویند جزایر دیائویو از دیرباز و بر اساس اسناد و نقشه های تاریخی متعلق به چین است و در این زمینه تردیدی نیست.
پیشتر دولت ژاپن طرحی را ارایه کرده بود که بر اساس آن، این جزیره و جزیره های اطراف آن مسکونی اعلام خواهد شد، خرید و فروش زمین در آنها رواج خواهد یافت و کشتی کشورهای دیگر حق ورود به این مناطق را نخواهند داشت.
دولت ژاپن همچنین قصد دارد دستکم 143 جزیره دیگر دورافتاده را نیز که مورد اختلاف این کشور با چین و کره جنوبی است، مسکونی اعلام کند.
تحلیلگران بر این باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت 'شینزو آبه' که چین آن را دولت محافظه کار و تندرو می داند بشدت بر روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.
در سال 2012 میلادی وقتی دولت ژاپن اعلام کرد جزایر مذکور را از بخش خصوصی خریداری کرده و سپس آن را ملی اعلام کرد مردم چین در پکن و دیگر شهرهای کشور تظاهرات کردند و در پایتخت به سمت سفارت ژاپن سنگ و چوب و بطری های آب پرتاب شد و نهایتا نیروهای امنیتی چین برای جلوگیری از نزدیک شدن مردم، سفارت را در محاصره خود گرفتند.
جزایر دیائویو تا سال 1985 میلادی غیرمسکونی بود ولی از آن پس ژاپن برخی تاسیسات ماهیگیری در آن ساخته است.
آمریکا این جزایر را بعد از جنگ جهانی دوم تحت کنترل خود داشت اما در سال 1972 میلادی آن را مسترد کرد و از آن زمان اختلافات میان چین و ژاپن برای تملک بر این جزایر شدت گرفته است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها