نماینده اتحادیه عرب را به دمشق راه ندادند

نماینده اتحادیه عرب را به دمشق راه ندادند
سه شنبه 20 تير 1391 - 03:30

سفر کوفي عنان به دمشق علاوه بر آنکه به توافقي با بشار اسد رئيس جمهور سوريه جهت پايان درگيري‌ها رسيد، پيام‌هاي مهم ديگري هم داشت که شايد مهمترين آن هيچ‌کاره بودن اتحاديه عرب در روند کنوني تحولات سوريه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در حالی که کوفی عنان به همراه هیات دیپلماتیک سازمان ملل راهی دمشق شده بود، سران سوریه به وی اطلاع دادند که ناصر قدوه که عنوان معاون عنان را یدک می‌کشد حق ورود به سوریه را ندارد.

پیش از این نیز برخی مقامات سوریه‌ای از عدم مشارکت اتحادیه عرب برای حل و فصل ناآرامی‌های کشور خود سخن گفته بودند اما به نظر می‌رسد برخی بر آن نیستند این نقش نداشته اتحادیه عرب را پذیرفته و همچنان اصرار دارند کوفی عنان را فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب بدانند.

نماينده سوريه در اتحاديه عرب پیش از این گفته بود دولت سوريه مخالف مشاركت اتحاديه عرب در مأموريت كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به سوريه است زيرا اتحاديه عرب تابع طرف‌هائي است كه اين طرف‌ها براي دخالت خارجي در امور سوريه تلاش مي‌كنند.

يوسف الاحمد نماينده سوريه در اتحاديه عرب در اظهاراتي كه روزنامه سوري تشرين متن آن را منتشر كرد، گفت: ديدگاه ثابت دولت سوريه اين است كه اتحاديه عرب به علت سياست‌هاي طرفدارانه و نقش آفريني منفي‌اش نبايد هيچ مشاركتي در مأموريت كوفي عنان فرستاده ويژِه سازمان ملل به سوريه داشته باشد.

الاحمد با بیان اینکه اتحاديه عرب پيرو سياست هاي طرفدارانه و مخرب كشورهاي شناخته شده منطقه خليج فارس است و به همين دليل نبايد در مأموريت كوفي انان مشاركت داشته باشد، افزود: اتحاديه عرب براي تأمين منافع طرف هائي عربي و منطقه‌اي تلاش مي‌كند كه اين طرف‌ها براي دخالت نظامي خارجي در سوريه در حال تلاش هستند و مانع حل بحران سوريه از طريق مذاكرات مي شوند و از برخي گروه هاي افراطي و تروريست حمايت مي كنند.

نماينده سوريه در اتحاديه عرب در ادامه تاکید کرد: مصوبات روز شنبه وزراي امور خارجه عرب بيانگر سياست‌هاي منفي و نامتوازن اين نهاد است كه كشورهاي عربي بايد براي تغيير سياست هاي اتحاديه عرب تلاش خود را آغاز كنند. الاحمد گفت : دولت سوريه همچنان با انان همكاري مي كند.

وزراي امور خارجه عرب در نشست روز شنبه خود از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستند كه طرح كوفي عنان را طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل اجرا كند ولي به دخالت نظامي اشاره‌اي نكردند.

گفتنی است برخی از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در ماموریت کوفی عنان در سوریه، وی را هم‌زمان نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل عنوان می‌کنند که این مساله صحت ندارد و مقامات سوری هنگامی که وی را به عنوان فرستاده پذیرفتند، تاکید کردند که وی به هیچ عنوان نباید عنوان اتحادیه عرب را یدک بکشد، مساله‌ای که از همان زمان باعث واکنش برخی از مقامات عربی نیز شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها