دخالت‌های سفیر آمریکا در یمن تمامی ندارد

دخالت‌های سفیر آمریکا در یمن تمامی ندارد
سه شنبه 20 تير 1391 - 06:43

جرالد فايرستون سفير آمريكا در يمن مانند ديكتاتور و مستبد در امور داخلي يمن دخالت مي‌كند. اين نقلي است که در تمام محافل سياسي و نظامي يمن دهان به دهان مي‌چرخد و کسي هم معترض آن نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم, فایرستون که تنها چند هفته پس از شروع اعتراضات مردمی در یمن راهی این کشور شد تا روند امور را کنترل کرده و از ساقط شدن رژیم وابسته به عربستان و آمریکا در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس جلوگیری کند، اکنون به حاکم بلامنازع یمن تبدیل شده و علاوه بر آنکه برای عبدربه منصور هادی نسخه حکومتی می پیچد، با سفر به همه مناطق این کشور در صدر آنچه مبارزه با القاعده خوانده می‌شود نیز قرار دارد.

به نوشتنه روزنامه الاخبار چاپ بیروت، وي اخيرا در يك گفتگوي تلفني که نشان از اوج دخالت‌های خارج از قاعده این دیپلمات آمریکایی دارد، اعلام كرد:«آمريكا اجازه نخواهد داد عبدالاله شائه، روزنامه نگار يمني، از زندان آزاد شود زيرا خطري براي امنيت ملي آمريكا به شمار مي رود چرا که با شبكه القاعده ارتباطات گسترده اي دارد.»

وي در حالي اين اظهارات را ايراد كرد كه علي عبدالله صالح رئيس جمهور سابق يمن او را بخشيده بود، اما اوباما رئيس جمهوري آمريكا نيز سال پيش در تماس تلفني خواستار منع خروج وي از زندان شده بود.

روزنامه‌نگاراني كه سال پيش با برگزاري تظاهرات عليه سخنان سفير آمريكا درباره همكارشان شاهد بود كه شاهد انتقال زندانيان به داخل سفارت بودند كه بعداً مشخص شد زندانيان با حضور نيروهاي پليس فدرال آمریکا، اف.بي.آي آمريكاي در داخل سفارت آن در يمن در حال بازجويي شده‌اند.

در همين حال نشريات و سايت هاي داخلي احزاب مخالف يمن تصاوير نامه‌هايي را منتشر كرده‌اند كه در آنها سفير آمريكا به عبدالقادر قحطان سفير يمن دستور مي دهد امكاناتي براي برخي از نيروهاي امنيتي فراهم كنند كه در برقراري امنيت تاثير دارد.

به گفته برخي منابع خبري سفارت آمريكا قدرت اصلي را در يمن بر عهده دارد. هفته پيش سفير آمريكا در سفري به استان ابين از اوضاع امنيتي آن بازديد كرد. اين سفر او غير ديپلماتيك و برخي گروه ها به آن اعتراض كردند.

بسياري بر اين باورند كه يمن تحت قيموميت آمريكا و سفارت آن است. قادري احمد حيدر، پژوهشگر و تحليلگر سياسي در اين باره به روزنامه الاخبار گفت: «يمن با اجراي طرح شوراي همكاري خليج فارس در عمل به قيموميت آمريكا در آمده است. وضع امروز يمن تاسفبار و حزن انگيز است.»

سفير آمريكا همه روز در درگفتگو با رسانه‌ها مانند رئيس جمهور يك كشور مسائل بديهي و مشخص را براي مردم يمن توضيح  و شرح مي‌دهد؛ به طور مثال در يكي از سخنانش گفت: «ما هم اكنون در مرحله دوم اجراي طرح شوراي همكاري هستيم. ما بر اين باوريم كه همه بايد در گفتمان ملي شركت كنند.»

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها