گلایه کاخ سفید از واکنش چین به جنگ تجاری آمریکا

گلایه کاخ سفید از واکنش چین به جنگ تجاری آمریکا
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 09:10

کاخ سفید که به نظر می رسد به دنبال انفعال اروپا، انتظار اقدام تلافی جویانه چین در برابر افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم به آمریکا را نداشته است، از تعرفه های تلافی جویانه پکن بر طیفی از کالاهای آمریکایی انتقاد کرده است.

العالم ـ آمریکا

چین روز دوشنبه (13 فروردین ماه 1396) تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای اعلام تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلمینیوم را با وضع تعرفه‌های جدید برای گوشت خوک، میوه و سایر محصولات آمریکایی پاسخ داد.

اگر چه اتحادیه اروپا قبل از اقدام ترامپ به افزایش تعرفه های فولاد، آلومینیوم و خودرو، تهدید کرده بود که فهرست بلند بالایی از محصولات آمریکایی را مشمول تعرفه های گمرکی می کند، ولی در نهایت به انفعال روی آورد اما چین در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ، تعرفه‌های جدید تا 25 درصدی خود را از دیروز (دوشنبه) در مجموع بر 128 کالای آمریکایی اعمال کرده است.

خبرها حاکی است که بازارهای بورس آمریکا روز دوشنبه افت قابل توجهی کردند که تا حدودی به خاطر نگرانی از بالا گرفتن جنگ تعرفه ها بود.

لیندزی والترز از سخنگویان کاخ سفید گفته که ریشه مشکلات این است که چین به فولاد تولیدی خود سوبسید می دهد. پکن به جای هدف گرفتن "صادرات منصفانه آمریکا" باید به شیوه های غیرعادلانه تجاری خود که به امنیت ملی آمریکا زیان می رساند و بازارهای جهانی را دستکاری می کند پایان دهد.

آمریکا 17 اسفند ماه 1396 (8 مارس)  تعرفه های واردات فولاد را 25 و آلومینیوم را 10 درصد اعلام و در عمل جنگ تجاری با جهان را آغاز کرد. دولت ترامپ روز پنجشنبه (2 فروردین ماه1396/ ۲۲ مارس) نیز پا را فراتر گذاشت  و گفت که قصد اعمال تعرفه بر وارداتی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از چین و محدود کردن سرمایه گذاری این کشور در آمریکا را دارد. 

حالا چین در اقدامی تلافی جویانه تعرفه هایی بر کالاهای آمریکایی اعمال کرده که محصولاتی به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار را در بر می گیرد. بر این اساس ضایعات آلومینیوم و گوشت خوک یخ زده وارداتی از آمریکا در معرض ۲۵ درصد، برخی محصولات دیگر از جمله مغزدانه ها، میوه های تازه و خشک، داروی گیاهی جینسنگ، شراب و مفتول فولادی هم با ۱۵ درصد تعرفه روبرو می شود.

پکن نیز گفته هدفش "حفاظت از منافع چین و ایجاد توازن" در ضرر ناشی از تعرفه های تازه آمریکاست. چین قبلا گفته بود که به دنبال جنگ تجاری نیست اما اگر اقتصادش لطمه ببیند مقابله خواهد کرد.

جنگ تجاری و زنگ خطر برای کسب و کارهای آمریکایی

زنگ خطر برای کسب و کارهای آمریکایی که محصولاتشان دستخوش این جنگ تجاری قرار گرفته به صدا درآمده است. چین بازار بزرگی برای کالاهای تولید کنندگان آمریکایی از جمله گوشت خوک، سویا و هواپیماست.

شرکت های آمریکایی می گویند تهدید به اعمال تعرفه راه حل مشکلات نیست.

پربیننده ترین خبرها