افزایش آلودگی و کاهش چشمگیر آثار حیات در رودهای آلمان

افزایش آلودگی و کاهش چشمگیر آثار حیات در رودهای آلمان
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 11:06

استفاده از کودها و مواد شیمایی از یکسو و راه‌سازی و ساخت مسکن از سوی دیگر سبب شده که نهرهای آلمان بیش از پیش از موجودات زنده تهی شوند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش دویچه وله، به دنبال درخواست حزب سبز‌های آلمان از دولت این کشور برای ارایه گزارشی پژوهشی از وضعیت رودخانه‌ها و نهرهای جاری در آلمان، گزارش ارایه شده از سوی دولت حاکی از کاهش چشمگیر تنوع زیستی در رودها و نهرهای این کشور است. اکثر آن‌ها از لحاظ بوم‌شناختی (اکولوژی) در وضعیت بدی به سر می‌برند.

در ۹۳ درصد از رودخانه‌ها و نهرهای آلمان آن دسته از ماهیان، گیاهان و موجودات آبزی کوچک که باید در اصل در این آب‌ها موجود باشند، دیگر زندگی نمی‌کنند.

۷۳ درصد این آب‌ها نیز به خاطر ایجاد راه و مسکن یا تغییراتی از این دست، ساختار اولیه خود را تا اندازه‌ی زیادی یا کاملا از دست داده‌اند.

تنها ۶/۶ درصد از رودخانه‌ها و نهرهای آلمان را می‌توان بنا بر معیارهای بوم‌شناسی اتحادیه‌ اروپا "خوب" و تنها یک دهم درصد از آنها را "بسیار خوب" ارزیابی کرد.

وزارت محیط زیست آلمان در گزارش خود آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و استفاده از کودها و مواد شیمایی را از جمله دلایل این وضعیت ناگوار ذکر کرده است.

نمایی از رودخانه موزل در غرب آلمان که در کناره‌‌ی آن تاکستان‌های فراوانی وجود دارد

در گزارش پیشین آمده بود که تنها یکی از دوازده رود، نهر یا دریاچه در آلمان از لحاظ اکولوژیک در وضعیت خوبی بسر می‌برد و بیش از نیمی‌ از آنها در وضعیت بد یا نابسامان هستند.

پژوهشگران برای ارزیابی وضعیت اکولوژیکی رودخانه‌ها، نهرها و دریاچه‌ها میزان موجودات زنده در آن‌ها را با میزانی که در اصل می‌بایست در این آب‌ها زندگی می‌کردند، مقایسه می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها