ترکیه دستور بازداشت گولن را صادر کرد/ آیا آمریکا گولن را تحویل می دهد؟

ترکیه دستور بازداشت گولن را صادر کرد/ آیا آمریکا گولن را تحویل می دهد؟
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 12:04

دولت ترکیه در حالی دستور بازداشت فتح‌الله گولن منتقد رجب طیب اردوغان، را به اتهام "دست داشتن در ترور آسفیر پیشین روسیه در آنکارا" صادر کرده که آمریکا پیش از این بارها با تحویل وی به دولت ترکیه مخالفت کرده است.

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش روزنامه هابرترک (خبر ترکی) دولت ترکیه دستور بازداشت فتح الله گولن منتقد رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را به اتهام دست داشتن در ترور آندری کارلوف سفیر ترکیه در آنکارا در سالا 2016 و همچنین سه پلیس را صادر کرده است.

سفیر روسیه در ترکیه در دسامبر 2016 میلادی در حال سخنرانی در افتتاحیه یک نمایشگاه توسط یک مامور پلیس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. 

آنکارا علاوه بر اتهام جدید به گولن، سازمان گولن را تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می‌داند و در این خصوص تا کنون شمار زیادی از افراد از جمله نظامیان را به اتهام عضویت در این سازمان و ارتباط با عاملین کودتای نافرجام بازداشت کرده است.

گولن همواره اتهامات ترکیه علیه خود از جمله در خصوص نقش داشتنش در کودتای نظامی نافرجام علیه دولت اردوغان را تکذیب کرده است.

 آیا آمریکا گولن را تحویل می دهد؟

آمریکا می گوید در صورتی که آنکارا، مدارک لازم بابت این اتهام را ارایه دهد، گولن را استراد می کند. نیکول نواس سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفته، "ما هر گونه تصمیم گیری در مورد استرداد را بر اساس مدارک ارائه شده از سوی ترکیه و مطابق با قانون ایالات متحده انجام خواهیم داد".

بنابر گزارش روزنامه هابرترک، ترکیه یک روز قبل از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به آنکارا، دستور بازداشت فتح الله گولن را صادر کرده است. 

پوتین امروز (سه شنبه) برای یک سفر دو روزه وارد آنکارا می شود. رؤسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه به عنوان سه کشور تضمین کنندگان مذاکرات صلح آستانه، روز چهارشنبه طی نشستی در آنکارا آخرین تحولات بحران سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها