انتقاد سازمان ملل از رفتار تایلند با آوارگان روهینگیایی/ بازگرداندن اجباری قایق آوارگان به دریا

انتقاد سازمان ملل از رفتار تایلند با آوارگان روهینگیایی/ بازگرداندن اجباری قایق آوارگان به دریا
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 13:02

کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اجبار نیروی دریایی تایلند برای بازگرداندن یک قایق آوارگان روهینگیایی شامل 56 زن، مرد و کودک به دریا را مورد انتقاد قرار داد.

العالم ـ آسیا

رسانه‌های آسیایی گزارش داده اند که دو روز پیش (یکشنبه) یک قایق با 56 سرنشین از آوارگان روهینگیایی که به طور غیر قانونی به مقصد مالزی در حال حرکت بوده، به دلیل شرایط بد آب و هوایی مجبور به توقف در یکی از جزایر تایلند شده و مسافران آن مورد بازجویی نیروهای پلیس این کشور قرار گرفته اند.
این گروه که شامل 19 مرد، 18 زن، 11 دختر و 8 پسر هستند به اجبار به قایق خود در ساحل جزیره «کو لانتا» واقع در غرب تایلند بازگردانده و با همراهی نیروی دریایی تایلند، مجبور به ترک خاک این کشور شده اند.
طبق گزارش‌ها این قایق هفته گذشته حرکت خود را احتمالا از سواحل ایالت «راخین» میانمار به سمت مالزی آغاز کرده که شرایط آب و هوایی بد که همچنان پابرجاست، آن را مجبور به توقف در تایلند کرده بود.
کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل عنوان کرده که بر اساس قوانین بین المللی دریایی، نیروهای دریایی کشورها وظیفه دارند تا در صورت بروز حادثه به قایق حامل آوارگان امداد رسانی کنند.
این کمیسیاری همچنین اعلام کرده با مقامات نیروی دریایی مالزی در ارتباط است تا برای یاری رساندن ضروری به مسافران این قایق، کمک‌های لازم را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، حدود 700 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی میانمار در پی دور جدید خشونت‌های ارتش و افراط گرایان بودایی که به کشته شدن هزاران نفر منجر شده، در مدت هفت ماه گذشته به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار گریختند که کثرت جمعیت در اردوگاه های موقت و همچنین وضعیت بهداشت و ایمنی آنها، بحران انسانی در این مراکز را ایجاد کرده است.
شرایط نابسامان آوارگان اقلیت مسلمان روهینگیایی که بسیاری از آن‌ها در مناطق بین مرزهای میانمار و بنگلادش گرفتار شده اند، به گونه‌ای است که دو کشور با امضای قراردادی بنا بود شرایط بازگشت آوارگان را فراهم کنند، اما طبق گزارش نهادهای مدنی، میانمار با خودداری از انجام تعهدات خود، هنوز این شرایط را فراهم نکرده است.
ستم دیدگان روهینگیایی پیش از این نیز از راه پر خطر دریا به کشورهای با اکثریت مسلمان مالزی و اندونزی سفر کرده بودند.
طبق اعلام کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی (UNHCR Malaysia) حدود 150 هزار پناهنده در مالزی حضور دارند که حدود 90 درصد آن‌ها روهینگیایی هستند.

پربیننده ترین خبرها