ترامپ: ارتش در مرز مکزیک مستقر می‌شود

ترامپ: ارتش در مرز مکزیک مستقر می‌شود
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 22:45

رئیس‌جمهور آمریکا می گوید که مکزیکی‌ها مجبورند که برای حل مشکل مهاجران غیرقانونی، کاری کنند و اگر کاری نکنند، توافق نفتا بی‌اثر خواهد شد؛ ترامپ گفت که تا زمان حل این مشکل، ارتش آمریکا در مرزهای مکزیک مستقر می‌شود.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز در حاشیه دیدار با رهبران کشورهای حوزه دریای بالتیک، از عزم خود برای استقرار نیروهای نظامی در مرز مکزیک تا پیش از اتمام کار ساخت دیوار مرزی خبر داد.

ساخت یک دیوار نفوذناپذیر در مرز مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، یکی از قول‌های انتخاباتی ترامپ است؛ او البته قول داده که این دیوار را با هزینه خود مکزیکی‌ها درست می‌کند؛ قولی که مکزیک شدیداً در برابر عملی شدنش مقاومت کرده است.

ترامپ سخنان امروزش را با انتقاد از وادادگی در عرصه سیاست خارجی در دوران پیش از ورودش به کاخ سفید شروع کرد و برای شروع، به بحث جنگ تجاری با چین پرداخت.

ترامپ گفت: «به رغم احترامی که برای رهبران چین قائلم، با آنها مشکلی داریم. ما کسری تراز تجاری 500 میلیار دلاری با آنها داریم و من صراحتاً روسای‌جمهور پیشین را به خاطر آن ملامت می‌کنم. باید برای کاهش این کسری تراز تجاری کاری کنیم.»

ترامپ اخیراً تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از بسیاری کشورها را بالا برد؛ کاری که هدف اصلی‌اش چین و روسیه بود و با افزایش متقابل تعرفه برای 128 قلم کالای آمریکایی در گمرکات چین، پاسخ داده شد.

ترامپ به بحث روسیه هم پرداخت. وی که شایع است با کمک سایبری و تبلیغاتی روس‌ها توانست رقیبش «هیلاری کلینتون» را شکست دهد، در برابر سوالی مرتبط با این موضوع، گفت که دوران ریاست‌جمهوری‌اش، دوران تلخی برای روس‌ها بوده است.

ترامپ گفت: «من در مذاکره با رهبران کشورهای حوزه دریای بالتیک، در خصوص کنار آمدن با روسیه صحبت کردم. کنار آمدن با روس‌ها، کار بدی نیست. البته شاید این کار انجام شود و شاید هم انجام نشود. شاید تاکنون هیچ‌کس در مقابله با روسیه،  سخت‌گیرتر از دونالد ترامپ نبوده است. نگاهی کنید به قدرت نظامی و میزان تولید نفت و گاز فعلی ما. این دلخواه روسیه نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به بحث مکزیک پرداخت؛ وی ابتدا به امتیازاتی پرداخت که روسای‌جمهور قبلی به مکزیک داده‌اند و حالا ترامپ با نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا، می‌خواهد اهرم فشاری برای راضی کردن مکزیکی‌ها به انجام دستوراتش بسازد.

ترامپ گفت: «نفتا توافق وحشتناکی برای آمریکا و توافقی عالی برای مکزیک بود و ما در حال مذاکره مجدد در خصوص مفاد آن هستیم.»

نفتا (توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی) توافقی است میان آمریکا، کانادا و مکزیک که بر اساس آن، اکثر قریب به اتفاق کالا و خدمات، باید بدون پرداخت حق گمرکی میان این سه کشور جابجا شود.

ترامپ سپس به بحث دیوار مرزی پرداخت و این بحث را هم با انتقاد از ساکنان سابق و اسبق کاخ سفید آغاز کرد. چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من می‌دانم که کشورهای شما چه قوانین مرزی قوی‌ای دارد ولی قانون در مرزهای آمریکا، بسیار ضعیف است بگونه‌ای که اصلا گویا مرزی نداریم و این همه بخاطر اقدامات رئیس‌جمهور اوباما است. او تغییراتی در قوانین ایجاد کرد که پس از آن، گویا دیگر ما مرزی نداریم. سیاست فعلی ما در مرزها، بر مبنای دستگیری و آزادی است یعنی آنها را دستگیر می‌کنند، اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند و سپس مجوز ورود به خاک ما را به آنها می‌دهند. به هنگام آزادی، قرار می‌شود که آنها بعدها به دادگاه‌های آمریکا مراجعه کنند اما تقریباً هیچ‌ کدامشان به دادگاه نمی‌آیند.»

وی سپس به سراغ اصل موضوع رفت و گفت: «من به مکزیکی‌ها گفتم که شما قوانین مرزی بسیار خوبی دارید حال آنکه قوانین مرزی ما بسیار بد است و می‌خواهیم (برای حل این مشکل) کاری کنیم. من در این خصوص با ژنرال (جیمز) متیس (وزیر دفاع آمریکا) صحبت کرده‌ام. ما می‌خواهیم یک کار نظامی کنیم؛ تا زمانی که بتوانیم یک دیوار و امنیتی مناسب داشته باشیم، می‌خواهیم از مرزهایمان با نیروی نظامی حفاظت کنیم. این کار بزرگی است و پیش از این انجام نشده است.»

ترامپ زبان تهدیدآمیزش در قبال مکزیکی‌ها را باز هم به کام نگرفت و گفت: «ما این کار را با (همکاری مکزیک) انجام خواهیم داد و آنها مجبورند که این کار را بکنند؛ در غیر این صورت، دیگر توافقی به نام توافق نفتا وجود نخواهد داشت. کارخانجات خودروسازی ما در میشیگان، اوهایو و دیگر مناطق آمریکا بسته شد چون آنها به مکزیک رفتند و میلیون‌ها میلیون ماشین در آنجا ساختند.  این کارخانجات البته حالا به خاطر کارهایی که ما در زمینه مالیات و مقررات انجام دادیم، شروع به بازگشت به آمریکا کرده‌اند.»

رئیس‌جمهور آمریکا که این روزها برای گنجاندن مسائل موشکی در یک توافق اتمی چندجانبه بین‌المللی به نام برجام تلاش می‌کند، از داشتن قصدی مشابه برای توافق تجاری خود با همسایگان شمالی و جنوبی خبر داد.

ترامپ گفت: «ما می‌خواهیم مباحث امنیتی را در نفتا وارد کنیم.»

فارس

پربیننده ترین خبرها