حضور پررنگ و مؤثر ایران در جشنواره فیلم مسقط

حضور پررنگ و مؤثر ایران در جشنواره فیلم مسقط
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 23:45

نمایندگان کشورمان با حضوری پر رنگ در دهمین جشنواره بین المللی فیلم مسقط در کشور سلطان نشین عمان نقش تاثیر گذاری در این جشنواره ایفا کردند.

العالم - ايران

 

در این جشنواره که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سینمایی عرب به شمار میرود، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هنرمندان کشورمان در بخش‌های مختلف به رقابت با دیگر شرکت کنندگان پرداختند.

جشنواره بین المللی فیلم مسقط باشعار «سینما همه مارا گردهم می آورد» ششم فروردین ماه به مدت یک هفته در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

این جشنواره بین‌المللی با تقدیر از داریوش مهرجویی کلید خورد.

داریوش مهرجویی کارگردان پیشکسوت ونامدار ایرانی به دلیل فعالیت‌های تأثیرگذار در سینمای آسیا و خاورمیانه و تفکر و روش خاص در فیلم‌سازی مورد تقدیر قرار گرفت و به دلیل عدم ایشان، دکتر بهمن اکبری رایزن فرهنگی ایران به نمایندگی از این فیلم‌ساز تندیس و تقدیرنامه را دریافت کرد.

درحاشیه تقدیر از داریوش مهرجویی، مستندساز ایرانی حبیب باوی ساجد، پشت تریبون قرار گرفت و  پیرامون جایگاه داریوش مهرجویی خاطرنشان کرد: تقدیر از داریوش مهرجویی باعث مباهات رویدادهای سینمایی است.

وی افزود: مهرجویی توانست شیوه جدیدی از اندیشیدن و تفکر و فلسفه عملی را با سبک منحصربه فرد سینمایی‌اش روایت کند.

از دیگر چهره‌های هنری و سینمایی بین‌المللی که در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند، می‌توان به: غسان مسعود بازیگر و کارگردان نامدار سوری که در ایران برای بازی در فیلم "بازمانده" به کارگردانی روانشاد سیف الله داد در نقش شمعون و در سینمای جهان با بازی در فیلم "قلمروی بهشت"، ساخته ریدلی اسکات در نقش صلاح‌الدین ایوبی شناخته شده است، و فرانکیو نیرو بازیگر ایتالیایی فیلم‌های هالیوودی، میرا نیرا کارگردان برجسته هالیوودی نیز می‌توان اشاره کرد.

در جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط بیش از 100 فیلم به رقابت پرداختند که عباس رزیجی تنها فیلم‌ساز ایرانی بخش فیلم‌های بلند سینمایی با فیلم "دَمِ سرد" در بخش مسابقه حضور یافت و مورد تقدیر قرار گرفت.

علی حیاتی دیگر فیلم‌ساز ایرانی با فیلم کوتاه داستانی "او" در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه حضور یافت.

در بخش فیلم‌های مستند، مهدی طرفی، دیگر فیلم ساز ایرانی با فیلم مستند "سینما آزادی"

توانست در رقابت با مستندهای سراسر دنیا در بخش مسابقه‌ جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط، تندیس «خنجر نقره ای» را از آن خود کند.

در مراسم اختتامیه بهمن اکبری رایزن فرهنگی ایران در عمان به نمایندگی از مهدی طرفی، کارگردان فیلم این جایزه را دریافت کرد.

بنابراین گزارش، حضور فعالان سینمایی ایران در جشنواره فیلم مسقط برای نخستین بار است که در این سطح بوده و رقابت آنان در کنار سینماگران جهان عرب در بخش‌های مختلف جشنواره نوید دهنده همکاری بیشتر فعالان فرهنگی ایران و جهان عرب در آینده است.

پربیننده ترین خبرها