روسیه خواستار تحقیق شورای امنیت در خصوص بمباران شیمیایی خان شیخون شد

روسیه خواستار تحقیق شورای امنیت در خصوص بمباران شیمیایی خان شیخون شد
چهارشنبه 15 فروردين 1397 - 21:34

نماینده روسیه در سازمان ملل می‌گوید ناظران مورد اعتماد غرب، برای بررسی حمله شیمیایی سال گذشته در خان شیخون، حتی به محل حادثه نرفته‌اند و بر اساس طرحی از پیش تعیین‌شده، فقط دولت سوریه را متهم کرده‌اند.

العالم - سوریه

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، امروز در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی حادثه حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه، تشکیل گروهی معتبر برای بررسی در خصوص این حادثه را خواستار شد.

سال پیش در همین روز بود که حمله شیمیایی به مناطق مسکونی شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه، به کشته شدن ۵۸ نفر و مجروحیت بیش از ۳۰۰ تن انجامید؛ دولت سوریه از همان ابتدا اعلام کرد که این کار توسط ارتش این کشور انجام نشده و عاملان کشتار غیرنظامیان سوری باید معرفی و محاکمه شوند.

دولت‌های غربی اما اصرار داشته و دارند که این حمله، توسط ارتش سوریه انجام شده و دولت آمریکا هم ۱۸ فروردین ۹۶، با همین بهانه، ۵۹ فروند موشک به پایگاه هوایی شعیرات زد.

نماینده روسیه در سازمان ملل، سخنانش در نشست شورای امنیت را اینگونه آغاز کرد: «یک سال از حادثه تحریک‌آمیز خان شیخون گذشت ولی هنوز این حادثه در هاله‌ای از ابهام است.»

واسیلی نبنزیا سپس به نتایج بحث برانگیز تحقیقات «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» اشاره کرد و گفت: «کار اعضای کمیته تشکیل‌شده زیر نظر این سازمان، از نظر کارشناسان روس اصلا جدی نیست. تحقیقات محققان روس نشان داد که تحقیقات این کمیته، چیزی نیست جز یک اقدام از پیش‌ برنامه‌ریزی‌ شده برای اتهام‌زنی به دولت سوریه.»

انتقاد شدید نماینده روسیه از نحوه کارکرد بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، بی‌پایه اساس و بدون مدرک نبود.

نبنزیا گفت: «آنها درجه‌ای نادر از ناتوانی در انجام تحقیقات و بی‌پروایی در دستکاری اسناد را از خود نشان دادند. آنها استاندارهای خود کنوانسیون منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی برای جمع‌آوری اطلاعات را به صورت کامل نقض کردند و اصلاً به محل وقوع حادثه سفر نکردند.»

نماینده روسیه در خصوص دیگر اشتباهات بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: «آنها حتی برای پرس و جو هم به اعضای گروه‌های مسلح تحت حمایت کشورهای خارجی مراجعه کردند و حدس و گمان را، مبنای جمع‌آوری اطلاعات قرار دادند.»

واسیلی نبنزیا برای حل این معضل، راهکاری حقوقی داشت و گفت: «درخواست روشن ما، انتخابات کارشناسان کاردان و بی‌طرف برای تحقیق است؛ آنها البته باید با تأیید شورای امنیت سازمان ملل، انتخاب شوند.»

نماینده روسیه، پیشنهاد خود را باز هم شفاف‌تر ارائه کرد و گفت: «مبنای کار این بازرسان، سفر به منطقه وقوع حادثه، جمع‌آوری نمونه از محل و مصاحبه با شاهدان عینی خواهد بود.»

واسیلی نبنزیا در پایان سخنان خود، با لحنی هشدارآمیز گفت: «اگر روزی برسد که به جای ارائه اسناد و مدارک، شک و شبهه به مبنای تصمیم‌گیری بدل شود، حقوق بین‌الملل در آن روز از هم می‌پاشد.»

پربیننده ترین خبرها