روسیه، ایران و چین تحقیق مشترک درباره مسمومیت «اسکریپال» را خواستار شدند

روسیه، ایران و چین تحقیق مشترک درباره مسمومیت «اسکریپال» را خواستار شدند
چهارشنبه 15 فروردين 1397 - 22:32

نماینده روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت این کشور به همراه ایران و چین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تحقیق مشترک درباره مسمومیت «اسکریپال» ارائه کردند، اما این طرح رأی لازم را به دست نیاورده است.

العالم - روسیه

«الکساندر شولگین» نماینده روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌گوید این کشور به همراه ایران و چین خواستار انجام تحقیقی مستقل درباره حادثه مسمومیت یک تبعه روسیه در انگلیس هستند.

شولگین که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «روسیه، ایران و چین طرح مشترکی را به شورای اجرایی این سازمان ارائه کردند که تحقیق مشترکی در این مورد انجام شود. این پیش‌نویس قطعنامه کاملا منطبق با قوانین بین‌المللی است. اما در طول بحث‌ها ما دقیقا همان مواردی را از سوی انگلستان شنیدیم که پیش از این هم شنیده بودیم.»

وی با بیان این که این طرح نتوانست به حد نصاب لازم، یعنی دو سوم آرای اعضا برسد، گفت طبیعی است که انگلستان و دیگر کشورهای غربی که بر سر این حادثه یک مناقشه دیپلماتیک به راه انداخته‌اند، مخالف این طرح باشند.

به گفته شولگین، از مجموع ۴۱ عضو شورای اجرایی، ۲۳ کشور به پیش‌نویس پیشنهادی رأی مثبت دادند، که این نشان می‌دهد این کشورها به علاوه چند کشوری که رأی ممتنع دادند، از توجیهات انگلیس قانع نشده‌اند.

او بار دیگر تأکید کرد که طرح ارائه شده از سوی روسیه، ایران و چین بر اساس قوانین بین‌المللی است، اما روش‌هایی که آمریکا و کشورهای غربی علیه مسکو در پیش گرفته‌اند، ناقض این قوانین است.

شولگین گفت: «آن‌ها نگران این هستند که خلاف اظهاراتشان ثابت شده و اقداماتی که علیه روسیه در دستور کار قرار داده‌اند، زیر سوال بروند. آن‌ها به شدت نگران هستند که در طول تحقیقات، تمام واقعیات روشن شود و آن‌ها مجبور شوند در برابر ادعاهایی که کرده‌اند، پاسخگو باشند. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند از این مسئله فرار کنند و خیلی زود همه چیز روشن می‌شود.»

«سرگئی اسکریپال» تبعه روسیه و جاسوسی که از چند سال قبل به انگلیس پناهنده شده، ماه گذشته در شهر «سالزبوری» با موادی که لندن می‌گوید مواد شیمیایی نظامی است، مسموم شد. وی از آن زمان در بیمارستان بستری است.

انگلستان بلافاصله پس از این حادثه مسکو را مسئول معرفی کرد و «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس مدعی شد آزمایشگاه اصلی این کشور روسی بودن ماده مورد استفاده در حمله به اسکریپال را تایید کرده است. این در حالی است که این آزمایشگاه دیروز اعلام کرد نتوانسته این مسئله را ثابت کند. وزارت خارجه انگلیس هم بیانیه پیشین خود را پس گرفت.

با این وجود، انگلیس و کشورهای غربی بیش از ۱۵۰ دیپلمات روس را اخراج کرده و روابط دیپلماتیک با مسکو را محدود کرده‌اند. روسیه پیش از این هم تحقیق مستقل درباره این حادثه را خواستار شده بود، اما لندن با متهم کردن مسکو به تلاش برای منحرف کردن تحقیقات، از ارائه نمونه‌ سم مورد استفاده در این حادثه، خودداری کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها