نیویورکر: بن سلمان با چراغ سبز آمریکا، به ولیعهدی رسید

نیویورکر: بن سلمان با چراغ سبز آمریکا، به ولیعهدی رسید
پنج‌شنبه 16 فروردين 1397 - 20:23

 نشریه آمریکایی 'نیویورکر' با پرداختن به پشت پرده برکناری 'محمد بن نایف' ولیعهد سابق و به قدرت رسیدن 'محمد بن سلمان' ولیعهد کنونی عربستان، فاش کرد که بن سلمان با چراغ سبز آمریکا به قدرت رسید.

العالم-عربستان سعودی

شبکه روسی 'اسپوتنیک'، این نشریه در گزارشی مفصل به پشت پرده انتقال قدرت در خاندان سعودی و سرنگونی 'محمد بن نایف' ولیعهد پیشین این کشور پرداخت و نوشت، پیش از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان، آمریکایی ها تصمیم گرفتند که به طور کامل از وی حمایت کنند و معتقد بودند سلمان بن عبد العزیز، محمد بن نایف را برای ولیعهدی تعیین کرده تا تنها امور کشور را اداره کند تا در نهایت پسرش (ملک سلمان) به پادشاهی برسد. 
نیویورکر همچنین نامه محمد بن نایف، خطاب به ملک سلمان را افشا کرد که در آن بن نایف درباره توطئه‌ ای به رهبری 'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی برای اختلاف ‌افکنی در خاندان پادشاهی عربستان هشدار داده بود. 
بنابر این گزارش، بن سلمان پیش از رسیدن به قدرت، مورد حمایت طرف های خارجی قرار گرفته بود. محمد بن زاید و 'یوسف العتیبه' سفیر ابوظبی در واشنگتن و شرکت های تبلیغاتی مورد حمایت امارات، همگی از ولیعهدی وی پشتیبانی کردند.
نیویورکر افزود: بن سلمان، 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان را به ملاقات جان کری، همتای آمریکایی وقت خود فرستاد، تا این مساله را بررسی کند که آیا کری در صورت برکناری محمد بن نایف ولیعهد وقت، از بن سلمان حمایت خواهد کرد یا نه. کری نیز در این دیدار به الجبیر ابلاغ کرده بود که دولت آمریکا نمی‌خواهد از هیچ طرفی جانبداری کند.
این گزارش با تاکید بر نقش ولیعهد سعودی در 'معامله قرن' دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: بن سلمان بخشی از طرحی بود که 'جرد کوشنر' مشاور و داماد ترامپ برای ترسم نقشه جدیدی از خاورمیانه، بر آن نظارت داشت.
طبق این گزارش، کوشنر و برخی مقامات آمریکا به دنبال ایجاد تغییراتی در منطقه بودند و در این میان محمد بن سلمان آماده ‌ترین شخص برای فرمانبرداری بود، پس از آن از او به عنوان عنصری مناسب برای اجرای تغییرات استقبال شد.
بن سلمان پس از آنکه با کنار زدن ولیعهد سابق، به قدرت رسید، دست به یک سری اصلاحات نمایشی در عربستان زده که به عقیده کارشناسان، هیچ برنامه و فکری پشت آن وجود ندارد و این اقدامات تنها در راستای تحکیم پایه های قدرت وی صورت می گیرد.
ولیعهد سعودی همچنین راه را برای دوستی با 'اسرائیل باز کرد؛ برخی کشورهای عربی منطقه خلیج (فارس) پیشتر در خفا روابط گسترده ای با رژیم صهیونیستی داشتند، اما جرات نکرده بودند این روابط را علنی کنند، اما با برسر کار آمدن بن سلمان، رقابت میان این کشورها برای برقراری مناسبات گرم و دوستانه با رژیم اسرائیل افزایش یافت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها