رای الیوم: حضور فرانسه در منبج باخت آمریکا و اروپا در سوریه را عوض نمی‌کند

رای الیوم: حضور فرانسه در منبج باخت آمریکا و اروپا در سوریه را عوض نمی‌کند
جمعه 17 فروردين 1397 - 14:14

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم از قطعیت مقابله ترکیه با حضور نیروهای فرانسوی در شمال سوریه سخن گفت و تاکید کرد آمریکا و اروپا دیگر به هیچ قیمتی نمی‌توانند باخت خود در سوریه را جبران کنند.

العالم- سوریه 

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان « چرا فرانسه غیرمنتظره به منبج نیرو فرستاد»، به قلم «عبدالباری عطوان» آورده است: نبرد بزرگ این روزهای رجب طیب اردوغان در شهر «تل رفعت» سوریه نیست بلکه علیه «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و دولتش است چرا که وی تصمیم گرفته که از لحاظ نظامی جانب آمریکا را گرفته و او را در نبرد قریب الوقوع منبج تنها نگذارد.

ماکرون ضمن اعلام حمایت کامل خود از نیروهای کُرد سوریه دموکراتیک و طرح آنها برای ایجاد اقلیم کُردنشین در طول مناطق شمال سوریه از اعزام نیروهای کشورش به منبج سخن گفته است.

نویسنده افزود: اتحادیه اروپا و فرانسه بخصوص حالا دیگر احساس می‌کنند که نفوذ خود را در سوریه از دست داده‌اند و ائتلاف سه گانه ترکیه، روسیه و ایران که از لحاظ سیاسی و نظامی تقویت شده، برنده است از همین رو تصمیم به گرفتن برگه کُردها گرفتند تا شاید جایی برای خود در میز مذاکرات برای ایجاد راه حل سیاسی پیدا کنند و از قضیه بازسازی سوریه چیزی نصیبشان شود.

رای الیوم آورده است: چیزی که رجب طیب اردوغان را تحریک کرد استقبال رئیس جمهور فرانسه از هیاتی کُردی در کاخ الیزه در فوریه گذشته بود و چیزی که بیشتر او را برانگیخت مشروعیت بخشی به نیروهای سوریه دموکراتیک است که ترکیه آنها را جنبشی تروریستی می‌خواند و پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه درباره اقدام برای میانجیگری بین نیروهای سوریه دموکراتیک  و ترکیه برای اردوغان توهینی نابخشودنی شمرده شده است.

اردوغان اظهار داشت: کسانی که پذیرای تروریست‌ها در کاخ‌هایشان هستند دیر یا زود خواهند فهمید که اشتباه می‌کنند، فرانسه به دنبال موضع گیری خود مبنی بر ارائه پیشنهاد میانجیگری، حق ندارد که از گروه‌های تروریستی و کردار آنها شکایت کند.

اما بکیر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی شفاف‌تر فرانسه را تهدید کرد و گفت: با همه آنهایی که با تروریست‌ها تعامل دارند مشابه تروریست‌ها برخورد خواهیم کرد و آنها هدفی برای ترکیه خواهند شد.

عطوان نوشت: خبر نداریم که نیروهای فرانسوی که در حال حاضر با سلاح‌های سنگین خود به منبج رسیدند و به نیروهای آمریکایی در این شهر ملحق شدند، چگونه هدف ترکیه خواهند بود اما دو موضوع محتمل است.

نخست اینکه این نیروها و اماکن حضور آنها در منبج توسط موشک‌ها و توپخانه‌های ترکیه بمباران شود تا با ایجاد بیش‌ترین تلفات احتمالی در صفوف آنها افکار عمومی فرانسه را علیه رئیس جمهور آن تحریک کند.

دوم اینکه گروه‌های طرفدار ترکیه که مورد حمایت سرویس اطلاعات این کشور هستند از داخل منبج یا همجواری آن بخصوص در مرحله قبل از هجوم نظامی، مامور حمله های چریکی به نیروهای فرانسوی و آمریکایی شوند.

تاکید رهبران سیاسی و نظامی ترکیه بر قطعیت تسلط بر شهر تل رفعت در شمال حلب مقدمه حمله به منبج است اما سوالی که به طور جدی مطرح است درباره احتمال بروز درگیری بین ترکیه، آمریکا و فرانسه است بخصوص که دولت آمریکا همه خواسته‌های ترکیه درباره خروج نیروهایش از این شهر را نادیده می‌گیرد.

عطوان در ادامه به نقل از یکی از همکاران باتجربه خود که تازه از ترکیه بازگشته و با بسیاری از تصمیم سازان این کشور ملاقات داشته تاکید کرد که رهبری ترکیه تصمیم دارند که منبج را به هر قیمتی پس بگیرند  و نبرد آتی در این شهر «مادر جنگ‌هاست»، چون ادامه پیدا کردن عملیات شاخه زیتون تا آخر بسیار ارزان‌تر از بازگشت به یک ربع نخست است آن هم به لحاظ حمایت مردمی که این عملیات از آن برخوردار است.

این کارشناس مسائل ترکیه ادعا کرد که ترکیه جنگ در عفرین و تل رفعت و سپس در منبج را با هماهنگی کامل روسیه و موافقت مقامات سوری ادامه می‌دهد و این گونه توجیه می‌کند که سوری‌ها منفعتی راهبردی در ناکام گذاشتن طرح آمریکا برای ایجاد اقلیم کُردنشین دارند، وی تاکید کرد که این اطلاعات را از یک مقام ارشد وزارت خارجه ترکیه گرفته است.

هیثم مناع، یکی از رهبران مهم معارض در سوریه نیز به نوبه خود تاکید کرد که ترکیه تصمیمی راهبردی برای سرکوب کامل سه منطقه کُرد نشین در شمال سوریه گرفته است و عملیات نظامی ترکیه در شمال غرب سوریه علاوه بر دلایل سیاسی، دلایل اساسی اقتصادی و دموگرافی داشته که با منافع داخل ترکیه در ارتباط است.

وی افزود: ترکیه در طول هفت سال گذشته یک دلار هم در جنگ سوریه هزینه نکرد و آمریکا، قطر و عربستان همه موضوع حمایت مالی از این جنگ را برعهده داشتند هم اینک با کاهش حمایت‌های مالی عربستان، قطر و سپس آمریکا ترکیه می‌بایست این هزینه را متحمل شود که این مساله غیرممکن است.

مناع عقب‌نشینی آمریکا را حتمی خواند و گفت: دونالد ترامپ گزارش آژانس اطلاعات آمریکا را دریافت کرده که منطقه شرق فرات که نیروهایش در آنجا مستقر است، ایمن نیست و هم اینک گروه‌هایی مسلح برای حمله‌های چریکی علیه آنها آماده می‌شود.

این رهبر معارضان سوریه تاکید کرد: اردوغان به دلیل حضور 3.5 میلیون آواره سوری با بحران روبروست و همه احزاب ترکیه مشابه آنچه که در لبنان اتفاق افتاد علیه این موضوع متحد هستند، بنابراین رئیس جمهور ترکیه می‌خواهد شهرهای بزرگی را در نزدیکی عفرین، جرابلس و الباب ایجاد کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن آوارگان سوری را در آنجا جای دهد و عملیات شاخه زیتون کوتاه‌ترین راه ممکن برای تحقق این هدف است.

رای الیوم افزود: جمله قابل توجه اردوغان در کنفرانس خبری مشترک آن با «ولادمیر پوتین»، رئیس جمهور ترکیه در پایان اجلاس سه جانبه آنکارا خلاصه کلی یا جزیی حوادث کنونی در خاک سوریه است، هنگامی که تاکید کرد:« از روز نخست نبرد عفرین دوستان روس ما از همه اقدامات نظامی ما اطلاع دارند و ما را تایید می کنند و پوتین هم به نشانه تایید سری تکان داد و اعتراضی نکرد».

نویسنده در پایان آورده است: آمریکا در جنگ سوریه شکست خورده و عقب نشینی ترامپ از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از سوریه این واقعیت را عوض نمی‌کند کما اینکه الحاق یکصد سرباز فرانسوی به شهر منبج هم چیزی را عوض نمی‌کند و روزهای پیش رو گواه این حقیقت خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها