مشاجره «ماکرون» و «بن سلمان» بر سر ایران در سفر قبلی رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض

مشاجره «ماکرون» و «بن سلمان» بر سر ایران در سفر قبلی رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض
جمعه 17 فروردين 1397 - 20:05

ولیعهد عربستان سعودی و رئیس‌جمهور فرانسه در سفر ماه نوامبر «امانوئل ماکرون» به ریاض بر سر ایران با یکدیگر مشاجره کرده‌اند.

العالم _ اروپا

یک خبرگزاری انگلیسی جزئیات جدیدی از مناقشه میان «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی بر سر ایران، در سفر ماه نوامبر ماکرون به ریاض فراهم کرده است. 

پیش از این نشریه آمریکایی نیویورکر گزارش داده بود «بن سلمان» در دیدار با «ماکرون» گفته بود در صورتی که پاریس روابط تجاری‌اش با ایران را قطع نکند، عربستان مراودات تجاری خود با این کشور را قطع خواهد کرد. 

خبرگزاری انگلیسی رویترز روز جمعه نوشته هنگامی که ماکرون در ماه نوامبر برای دیدار با بن سلمان به ریاض سفر کرد در دیدارهای علنی دو طرف لبخند به لب داشتند اما در دیدار خصوصی، گفت‌وگوی شدیداللحن میان دو طرف نشان‌دهنده تغییر در روابط دو متحد بود. 

چندین دیپلمات غربی و عربی دیدار ماکرون و بن سلمان در ماه نوامبر را پرتنش توصیف کرده‌اند. به گفته سه مقام، محمد بن سلمان در آن دیدار ماکرون را تهدید کرد در صورتی که فرانسه تغییری در تمایلش برای تجارت با ایران ندهد، ریاض روابطش با این کشور را قطع خواهد کرد. 

به گفته این منابع، ماکرون، موقعیت فرانسه در جهان به عنوان یک قدرت هسته‌ای و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را به بن سلمان یادآوری کرد و گفت که فرانسه آزاد است هر کاری که مایل است انجام بدهد. 

این خبر در شرایطی منتشر شده که ولیعهد رژیم عربستان قرار است روز یکشنبه برای سفری دو روزه وارد پاریس شود. 

۱۰ گروه حقوق بشری روز چهارشنبه از «امانوئل ماکرون» خواستند ریاض را برای پایان دادن به محاصره بنادر یمن و یافتن راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در آن کشور عربی تحت فشار قرار دهد.  

عربستان رهبری ائتلافی متشکل از کشورهای عربی را بر عهده دارد که از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ یمن را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده‌اند. این جنگ مطابق آمارهای رسمی، به کشته شدن بیش از 10 هزار و آواره شدن بیش از سه میلیون نفر منجر شده و گسترش فقر، بیکاری و نابودی زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی را در پی داشته است.

یک دیپلمات فرانسوی گفت درباره روابط ریاض و پاریس گفت: «روابط می‌توانند به هر سمتی سوق پیدا کنند اما یک چیز مشخص است و آن اینکه بن سلمان از ترامپ محبت بیشتری دریافت می‌کند تا ماکرون.»

فارس

پربیننده ترین خبرها