نقش بستنی در انتخابات لبنان

نقش بستنی در انتخابات لبنان
شنبه 18 فروردين 1397 - 10:44

وزارت کشور لبنان برای آموزش ساده تر قانون جدید انتخابات و نحوه رای دادن، از تصاویر بستنی در تبلیغات خود استفاده کرد که واکنش های متفاوتی را در میان لبنانی ها برانگیخته است.

العالم ـ گزارش

مدتی است با گرم شدن تنور انتخابات مجلس در لبنان و همزمان با تبلیغات نامزدها و احزاب گوناگون، وزرات کشور برای فهم راحت تر اقشار مختلف از قانون جدید انتخابات که برای اولین بار قرار است بر اساس الگوی «نسبیت» برگزار شود، تابلوهایی بزرگ از تصاویر بستنی را در سطح شهرها نصب کرده است.
انتخابات مجلس لبنان قرار است روز یکشنبه ششم ماه مه (شانزدهم اردیبهشت) برگزار شود. 
قانون جدید انتخابات پس از جنجال های فراوان پارسال در مجلس لبنان تصویب شد تا برای اولین بار لبنانی ها با الگوی نسبیت رای دهند.
بر این اساس رای دهندگان نمی توانند اسامی مختلفی را از هر لیست برگزینند، بلکه باید از میان لیست های انتخاباتی ثبت شده در هر حوزه انتخابیه، با گذاشتن علامت، یکی از آنها را انتخاب کنند و سپس در آن لیست نام یک نفر را به عنوان «رای ترجیحی» نیز علامت گذاری کنند.
برای مثال اگر در یک حوزه انتخابیه چهار لیست به نام های الف، ب، ج و د ثبت شده اند و در هر کدام نام هشت نفر وجود دارد، رای دهنده لبنانی با گذاشتن علامت در بالای لیست «ب» آن را بر می گزیند و در گام بعدی نام یک نفر از همان لیست را به عنوان شخصیت محبوب تر انتخاب می کند.
هر نفر فقط می تواند یک لیست را انتخاب کند و گزینه محبوب یا رای ترجیحی خود را هم باید از همان لیست برگزیند.
بر اساس علم تبلیغات که می گوید «هر انسان بین 4 تا 6 ثانیه نیاز دارد تا یک پیام را از بیلبوردهای بزرگ دریافت کند، بنابراین تبلیغ باید به صورت مستقیم و قابل فهم و آسان به دید مخاطب برسد» وزارت کشور لبنان این فرایند را به انتخاب بستنی های میوه ای تشبیه کرده است.
در برخی از این بیلبوردها با پیش زمینه تصویر بستنی، نوشته شده است «فقط یک لیست و یک رای ترجیحی» و در برخی دیگر با نمایش تصویر انواع بستنی ها که روی هم گذاشته شده، آمده است «نمی توانید چند رای داشته باشید.»
چنین تبلیغاتی، در سطح جامعه و فضای مجازی واکنش های مثبت و منفی را در پی داشته است.
«عیسی» بستنی فروش 26 ساله لبنانی به ایرنا در بیروت گفته  است، مشتری ها معمولا در برابر یخچال ویترینی ما متحیر می مانند که کدام طعم ها را انتخاب کنند و ما باید به سرعت آنها را راهنمایی تا به همه مشتری ها خدمت رسانی کنیم.
او تشبیه رای دادن را به انتخاب بستنی جالب دانسته و خاطرنشان کرده، آنها با این کار به مردم خیلی ساده می گویند که باید فقط یک لیست را انتخاب کنند و نمی شود از هر لیست چند نامزد را برگزید.
عیسی گفته است، من خودم از همین تبلیغات متوجه شدم که اگر بیش از یک نفر را در لیست مورد نظرم علامت بزنم رای من باطله به حساب می آید.
اما برخی نیز موضوع انتخابات را جدی تر از تبلیغات با بستنی دانسته و وزارت کشور را ملامت کرده اند. «نیکولا» دانشجوی رشته تبلیغات و بازاریابی یکی از دانشگاه های لبنانی گفته است، به نظر من موضوع انتخابات از سطح تشابه به بستنی جدی تر است و آینده کشور را نمی شود انقدر ساده لوحانه به بستنی گره زد.
او می گوید: کارشناسان وزارت کشور باید یک برنامه بهتر و مدون برای آموزش مردم طراحی می کردند. الان عصر تکنولوژی است و می شد با یک برنامه ساده موبایلی همه ریزه کاری های انتخابات را به مردم آموزش داد.

پربیننده ترین خبرها