وزیر نیرو: نیازمند خرید آب از کشورهای دیگر نیستیم

وزیر نیرو: نیازمند خرید آب از کشورهای دیگر نیستیم
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 12:13

وزیر نیرو پدیده خشکسالی را موقتی دانست و با بیان اینکه با پدیده کم آبی روبرو هستیم، گفت: از آنجا که طی ۵۰ سال گذشته سالی یک میلیمتر بارش‌ها کم شده و هر ۱۰ سال دو درجه هوا گرمتر می شود. بنابراین ما با پدیده کم آبی و نه خشکسالی روبرو هستیم که این موضوعی دائمی است.

العالم- ایران/ اقتصادی 

رضا اردکانیان در جلسه صبح امروز (یکشنبه) فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: نباید مدیریت آب تقسیم شود در دولت کارگروهی به نام کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شده و کلیه دستگاه‌های مربوطه به مصرف و تولید آب در آن حضور دارند.

وی افزود: باید موضوع آب و پدیده خشکسالی را حل کنیم البته این پدیده موقت است و ما با پدیده کم آبی روبرو هستیم.

وزیر نیرو توضیح داد طی ۵۰ سال گذشته سالی یک میلیمتر از بارشها کم شده. همچنین هر ۱۰ سال دو درجه هوا گرمتر شده است. این نشان می دهد با پدیده خشکسالی روبرو نیستیم بلکه با پدیده کم آبی روبرو هستیم که این موضوع دائمی است.

اردکانیان با بیان اینکه مسائل کلیه حوزه‌های آبریز کشور در این کارگروه مطرح می‌شود، گفت: این کارگروه به دنبال حل کلیه مسائل مربوطه است. در همین باره حل مشکلات اصفهان و خوزستان در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه برای تامین آب شرب نیازمند خرید آب از کشورهای دیگر نیستیم و در این‌باره موضوعی مطرح نبوده است، گفت: ما در مدیریت آب با هیچ کس تعارف نداریم وقاطعانه موضوع را پیگیری می کنیم.

به گفته وی باید به مدیریت در عرصه عرضه و تقاضا پرداخت. نمی توان صرفا با مدیریت عرضه، مشکلات حوزه آب را حل کرد. باید تقاضا نیز مدیریت، اصلاح و تنظیم شود.

همچنین در این جلسه سه معاون وزیر نیرو گزارشی از حوزه آب، وضعیت سدها، برق و میزان توزیع آن ارائه کردند که در این گزارش به موضوع کاهش قابل توجه آب پشت سدها اشاره شده است.

همچنین معاونان وزیر گزارشی دادند ناظر بر اینکه حدود ۹۴۰۰ مگاوات برق مورد نیاز کشور از منابع آبی تامین می شود که به علت کاهش آب پشت سدها تقریبا نیمی از آن در سال ۹۷ تولید خواهد شد. یعنی در سال جاری حدود ۵ هزار مگاوات کمبود برق داریم لذا وزارت نیرو باید راهی برای جبران آن پیش بینی کند. امری که نیازمند همکاری مجلس است.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نیز ضمن تشریح موارد مطرح شده گفت که در این جلسه درباره مسائلی همچون ضرورت مدیریت و انتقال آب، توزیع عادلانه و اصلاح روش مصرف آب، توجه به واقعیت کمبود نزولات آبی و تولید و صادرات برق بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

پربیننده ترین خبرها