گزارش نیویورک تایمز از دست بالای چین در جنگ تجاری با ترامپ

گزارش نیویورک تایمز از دست بالای چین در جنگ تجاری با ترامپ
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 12:53

 روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از قاطعیت و ابراز اطمینان رهبران چین برای پیروزی در جنگ تجاری با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر داده است.

العالم ـ آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز خاطرنشان کرده، ر رسانه های خبری دولتی چین، ترامپ را یک باجگیر بی پروا توصیف کرده اند که قصد لطمه زدن به سیستم تجاری جهان را دارد و از سوی دیگر دولت چین را قهرمان عرصه تجارت آزاد و عادلانه معرفی می کنند. شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز از این مناقشه برای تاکید بر این پیام حزب کمونیست استفاده کرده است که ایالات متحده مصمم به جلوگیری از ظهور و پیدایش قدرت چین است ولی دیگر نمی تواند چنین کاری را انجام دهد. چین در حال حاضر بیش از حد قوی است و اقتصاد آن نیز خیلی بزرگ است.

بنابر گزارش این روزنامه آمریکایی، ژو گوانگ یائو معاون وزیر دارایی چین در یک کنفرانس خبری درباره تدابیر تلافی جویانه پکن علیه تعرفه های تجاری آمریکا گفته است، چین از یک جنگ تجاری هراس و واهمه ای ندارد.

وی بیش از یک بار به تاریخچه چین نوین اشاره و خاطرنشان کرده، چین نوین روند احیای قدرت اقتصادی خود را چهار دهه قبل آغاز کرده و به هیچ وجه تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، صادرات بخش بزرگی از رشد اقتصادی چین را تشکیل می دهد. با توجه به آنکه آمریکا بخش زیادی از صادرات چین را خریداری می کند، به نظر می رسد واشنگتن از روش ها و راه های مختلفی می تواند به صنایع چین ضربه بزند. در مقابل، تعرفه های متقابل چین بیش از یک سوم کالاهایی را که پکن از آمریکا خریداری می کند، پوشش داده است و به نظر می رسد چین گزینه های کمتری برای مقابله با آمریکا داشته باشد.

در عرصه سیاسی، رئیس جمهور چین از مزایای بیشتری نسبت به ترامپ برخوردار است و این مزیت ها به وی اجازه می دهد تا با مشکلات اقتصادی به مراتب بهتر از ترامپ دست و پنجه نرم کند.

دولت چین کنترل بیشتری بر اقتصاد دارد و این مساله به پکن اجازه می دهد تا از فرصت های شغلی عمومی محافظت بهتری داشته باشد و جلوی تعطیلی کارخانه ها را بگیرد، آن هم از طریق دستور دادن به بانک ها برای حمایت از صنایعی که از تعرفه های آمریکا متضرر شده اند.

آرتور کروبر مدیر یک شرکت تحقیقاتی در پکن در این باره گفته است، احساس من این است که یک حس غلوآمیز در واشنگتن نسبت به تاثیر منفی که تعرفه ها می تواند بر پکن داشته باشد، وجود دارد. در بدترین حالت، اقدامات آمریکا تنها می تواند موجب کاهش یک دهم درصدی رشد اقتصادی چین شود که این رقم به سختی می تواند چین را مجبور به بازنگری در سیاست هایش کند.

در همین حال، مقام های چینی بر این باورند که می توانند از ضعف ها و آسیب پذیری های سیستم سیاسی آمریکا نیز بهره ببرند.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، بخش کشاورزی کاملا تحت نفوذ کنگره آمریکا قرار دارد. به همین دلیل است که چین بخش کشاورزی آمریکا را هدف قرار داده و تعرفه های سنگینی را علیه واردات محصولات کشاورزی از آمریکا وضع کرده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا و دولت وی پیام های کاملا متفاوتی را طی هفته جاری ارسال کرده اند.

به گزارش تسنیم، چند ساعت پس از اعلامیه چین در روز چهارشنبه برای اعمال تدابیر تلافی جویانه علیه واشنگتن، مقام های دولت آمریکا سعی کردند تا نگرانی های مربوط به وقوع یک جنگ تجاری قریب الوقوع را کاهش دهند و اعلام کردند که برای اعمال تعرفه های تجاری 50 میلیارد دلاری علیه کالاهای چینی هیچ عجله ای ندارند.

ولی پنجشنبه ترامپ تاکید کرد که در حال بررسی اعمال تعرفه های بیشتر 100 میلیارد دلاری علیه واردات کالاهای چینی در واکنش به تدابیر تلافی جویانه غیرمنصفانه پکن است.

ترامپ گفته است، چین به جای اصلاح رفتارها و اقدامات نادرست خود، ضربه زدن به کشاورزان و صنایع ما را انتخاب کرده است.

چین تهدید کرده که علاوه بر واردات سویا ، تعرفه های تلافی جویانه ای را نیز علیه خودروهای آمریکایی، مواد شیمیایی و سایر محصولات اعمال خواهد کرد.

در سطح جهانی، راهبرد چین این است که آمریکا را منزوی کند و بین واشنگتن و متحدان اروپایی و آسیایی اش تفرقه ایجاد نماید، آن هم کشورهایی که نگرانی های مشترکی با آمریکا نسبت به سیاست های تجاری چین دارند.

کروبر معتقد است که یک جبهه متحد علیه چین به مراتب موثرتر از تعرفه های تجاری آمریکا به تنهایی خواهد بود ولی ترامپ تاکنون نتوانسته است ایجاد یک جبهه مشترک علیه چین را مدیریت کند. ولی در مقابل، رئیس جمهور چین موفقیت زیادی در بهبود وجهه این کشور در عرصه بین المللی داشته است.

پربیننده ترین خبرها