سید حسن نصرالله: تظاهرات غزه سیلی بر صورت «معامله قرن» بود/ ماجرای پیشنهاد میلیاردی آمریکا به حزب‌الله

سید حسن نصرالله: تظاهرات غزه سیلی بر صورت «معامله قرن» بود/ ماجرای پیشنهاد میلیاردی آمریکا به حزب‌الله
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 19:14

دبیر کل حزب‌الله لبنان، ضمن تبریک به مردم و گروههای مقاومت در غزه، آن‌ها را به ادامه حضور در مرز با سرزمین اشغالی دعوت کرد و اقدام آن‌ها را ستود.

العالم - لبنان

سید حسن نصرالله؛ دبیر کل حزب الله لبنان که به صورت ویدیو کنفرانس برای هزاران نفر شرکت کننده در گردهمایی «روز وفاداری به پیروزی»  سخنرانی می کرد، در ابتدای سخنان خود گفت: به مردم مقاوم، ایستاده و بیدار غزه درود می فرستم که در مرزهای شرقی با مناطق اشغالی حضوری شجاعانه و فداکارانه در برابر اشغالگران دارند.

وی همچنین به ملت یمن درود فرستاد که به گفته وی با وجود جنایت ها و قحطی و گرسنگی در مقابله با جنگ ناجوانمردانه ایستادگی می کنند. 

انتخابات لبنان

نصرالله در ادامه سخنان خود به تحولات انتخاباتی لبنان پرداخت. 

گفتنی است؛ انتخابات پارلمانی لبنان قرار است ششم ماه مه (شانزدهم اردیبهشت) برگزار شود.

583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند.

دبیرکل حزب الله در تجمع امروز حزب الله با اشاره به ائتلاف این حزب با جنبش امل که به لیست «امید و وفاداری» نامگذاری شده است گفت: نام این لیست انتخاباتی از نشانه های موجود گرفته شد، از امید به پیروزی و اصلاح که این ملت زنده دارند و کسانی که ثابت کرده اند بر ناامیدی غلبه کرده اند.

حزب الله 13 کاندیدا را معرفی کرده است که با کاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیک به این دو حزب در قالب لیست های مشترک در حوزه های مختلف ائتلاف کرده اند.

شعار انتخاباتی حزب الله «دفاع می کنیم و می سازیم» (نحمی و نبنی) است.

نصرالله گفت: امید بخشی از عقیده و فرهنگ ما، و وفاداری اصل ایمان ماست

وی بهترین پایان برای هر مساله ای را وفاداری دانست و بر ضرورت وفاداری به شهیدای مقاومت، ارتش لبنان و نیروهای امنیتی آن، ارتش سوریه و همه گروه های مقاومت تاکید کرد.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: ما از طریق انتخابات می خواهیم همگی در جایگاه امید و وفاداری باشیم وفاداری امروز به ملت فداکار و ایستاده مان، وفاداری به همه شهدایی که در راه دفاع از این کشور جانشان را تقدیم کردند؛ همه شهدای جنبش امل و حزب الله. وفاداری به همه ایثارگران و سید و الهام بخش آنها یعنی امام موسی صدر و دو همراهش و وفاداری به شیخ راغب حرب، سیدعباس موسوی و حاج عماد مغنیه.

نصرالله با اشاره به جایگاه پارلمان در لبنان گفت: اهمیت مجلس در لبنان این است که مادر همه نهادها و دستگاه ها در نظام به شمار می آید و صلاحیت های گسترده و بسیار مهمی دارد. مجلس، تنها نهادی است که قادر به تغییر قانون اساسی بدون رفراندوم مردمی است.

وی بر اهمیت شرکت در انتخابات تاکید کرد و گفت: باید در انتخابات شرکت کنیم، چرا که حضور نیافتن ما یعنی بی مسئولیتی و رهاکردن سرنوشت کشور و مردم و آینده و کرامت آنها.

نصرالله افزود: مجلس برای وضع قوانین و ترسیم وضعیت کشور است و می تواند به نوبه خود از کشور دفاع کند و آن را از نظر مالی نجات دهد.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه لبنان در برابر دشمنی قرار دارد که از عداوت دست نمی کشد تصریح کرد: دشمن به داشته های ما چشم دارد؛ بویژه به جنوب کشورمان که از ابتدای ورود گروه های اشغالگر صهیونیست از فلسطین اشغالی، در رنج به سر برد.

نصرالله مهمترین مساله مطرح برای ساکنان مناطق جنوب، بقاع غربی و راشیا در لبنان را تهدیدات رژیم صهیونیستی دانست.

وی با طرح این پرسش که چه کسی اشغالگران صهیونیست را از لبنان بیرون کرد، تصریح کرد: آیا کسی غیر از مقاومت بوده است؟ مجاهدان مقاومت از همه گروه ها جنگیدند، اسیر شدند و جانفشانی کردند. آنها کسانی بودند که اشغالگر صهیونیست را از لبنان بیرون راند.

نصرالله تاکید کرد که باید نسل های کنونی را درباره رنج هایی که نسل های پیشین از تجاوزگری های صهیونیست ها کشیدند، آگاه کرد.

دبیرکل حزب الله آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 را مرهون وحدت میان این حزب و جنبش امل و مجاهدت های رزمندگان حزب الله دانست.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها و صهیونیست ها برای خلاص شدن از مقاومت در لبنان هر کاری و به هر شکلی انجام دادند گفت: از سال 2000 آمریکایی ها و اسرائیلی ها دریافتند که نیرویی در لبنان وجود دارد که مقاومت نامیده می شود و در وجود لبنانی ها جا دارد و این نیرو بوده که پیروزی را ساخته و اسرائیل را از لبنان بیرون رانده است.

نصرالله افزود: توطئه ها از همان شب عقب نشینی از جنوب لبنان آغاز شد. نخستین توطئه آنها این بود که ارتش اسرائیل از جایی خارج شد، بدون آنکه به نیروهای مزدور آنطوان لحد و شبکه مزدورانش خبر دهد و عمدا آنها را به حال خودشان رها کرد. صهیونیست ها مزدوران لحدی را به حال خود رها کرد چرا که به اشتباه گمان می کردند، زمانی که مقاومت پس از شکست دشمن اسرائیلی به آن منطقه وارد شود، مرتکب کشتار می شود و از آنها انتقام می گیرند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: اهل جنوب و همه آنهایی که از دیگر مناطق مقاومت می کردند، هوشیاری و درک بالای خود را از توطئه های دشمن ثابت کردند.

تلاش برای تضعیف مقاومت

نصرالله در ادامه سخنان خود به تلاش ها برای تضعیف مقاومت در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: پس از حوادث 11 سپتامبر، فردی از سوی آمریکا آمد که انگار از طرف «دیک چنی» معاون رئیس جمهوری این کشور آمده بود و به ما اعلام کرد که آنها حاضرند در مقابل دست کشیدن ما از مقاومت برابر اسرائیل و کارکردن برای آمریکا هر کاری انجام دهند. آنها گفتند به شما میلیاردها دلار میدهیم و می‌توانید در دولت لبنان حضورداشته باشید.

وی «جورج نادر» روزنامه نگار را کسی معرفی کرد که پیشنهاد آمریکایی ها را به حزب الله ارائه کرد.

نصرالله همچنین از پیشنهادهای مشابه به حزب الله پس از حوادث سال 2005 لبنان خبر داد.

دبیرکل حزب الله وقوع جنگ داخلی را خطرناکتر از هر چیزی دانست که ضد مقاومت طراحی می شود.

وی گفت: در سال 2005 یک پژوهش آمریکایی انجام شد درباره آمادگی روحی و مذهبی افسران و نیروهای ارتش لبنان برای مقابله و جنگ با مقاومت و دیدند که ارتش لبنان این را نمی پذیرد.

نصرالله افزود: در سال 2006 نیز مساله خطرناک دیگری وجود داشت که کسانی برای هماهنگی با ارتش برای جنگ با مقاومت تلاش می کردند. نخست وزیر که نقش رئیس دولت را داشت در آن زمان فرمانی به ارتش داد تا کامیون سلاح های مقاومت را توقیف کنند. آن کسی که این فرمان را صادر کرد، می خواست تا میان مقاومت و ارتش در اوج جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 جنگ بشود، اما خردمندی دو طرف و مداخله سیاسی، موضوع را حل کرد.

وی به کسانی اشاره کرد که در لبنان، آمریکا و کشورهای خلیج فارس بر روی درگیری بین ارتش و مقاومت سرمایه گذاری کرده بودند. نصرالله گفت: آن روز در جنگ ژوئن، «امیل لحود» و «یعقوب الصراف» ضامن شدند، اما ضامن قوی تر، «نبیه بری» رئیس مجلس بود. همچنین فرماندهی ارتش، افسران و نیروهای آن نیز نقش ضامن را داشتند. از این رو باید از مقاومت محافظت سیاسی کرد.

دبیرکل حزب الله به ادامه تلاش های برای تضعیف مقاومت اشاره کرد و گفت: پس از آن ماجرا، تحریک های آمریکا برای برچیدن شبکه مخابراتی خاص مقاومت آغاز شد و دولت لبنان آن را اجرا کرد و تصمیم به متوقف کردن و برچیدن شبکه تماسی مقاومت گرفتند.

وی با ضروری خواندن محافظت سیاسی از مقاومت تاکید کرد که این مساله با حضور قدرتمند در مجلس و دولت میسر می شود

مشکل با صهیونیست ها به پایان نمی رسد

نصرالله در ادامه سخنانش تصریح کرد: مشکل ما با صهیونیست ها به پایان نمی رسد و اسرائیلی ها می خواهند تا در اراضی لبنان ساخت و ساز کنند.

وی افزود: پرونده مزاع شبعا و بلندی های کفرشوبا همچنان پایان نیافته است و اسرائیلی ها از طریق مذاکره به آن ها پاسخ نمی دهند.
دبیرکل حزب الله قدرتمندترین ضامن برای حفاظت از لبنان را وحدت ملی و نیز اتحاد میان حزب الله و امل دانست.

انتقاد از وضعیت اقتصادی لبنان

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنانش در تجمع انتخاباتی این حزب از مردم خواست به کسانی رای دهند که تفکر مقاومت دارند و از مقاومت حمایت می کنند.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت اقتصادی لبنان گفت: در پرونده مالی اگر به همین وضعیت ادامه دهیم، همه به سمت یک فاجعه خواهیم رفت. بدهی عمومی تقریبا 80 میلیارد دلار است و با بدهی ها و وام های جدید، به 100 میلیارد دلار می رسد.

نصرالله افزود: ما در برابر یک وضعیت مالی استثنایی قرار داریم و این وضع به رفتار جدید نیاز دارد. چنین وضعیتی می طلبد که ما نمایندگانی در مجلس و دولت داشته باشیم. هیچ کسی نباید برای حل مشکلات شخصی، بر بدهی ها بیافزاید. کسی حق ندارد همواره مغز مردم را بخورد و بگوید که از راه این بدهی ها وضعیت لبنان تغییر خواهد یافت.

نصرالله گفت: باید نمایندگانی را انتخاب کنیم که موضعی جدی در برابر همه طرح هایی بگیرند که به خاطر مقاصد شخصی یا آنها که ورشکست شده و به پول نیاز دارند، باشند. ما به نمایندگانی نیاز داریم که به شدت در برابر ملت پایبند باشند و مانع هرگونه مالیات جدید بر فقرا در لبنان شوند.

وی افزود: ما نمایندگانی می خواهیم که در مجلس، موضعی قاطع در برابر وضع مالیات های جدید بر فقرا داشته باشند. ما در برابر وضع مالیات های جدید بر فقرا و قشر کم درآمد می ایستیم و حتی مجبور می شویم که به خیابان بیاییم و به این وضعیت اجتماعی برای مردمی که توان مالیات ندارند، اعتراض کنیم.

دبیرکل حزب الله در عین حال گفت: ما باید در دولت باقی بمانیم و هر اتفاقی افتاد و به هر دلیلی، دولت را ترک نکرده یا تحصن نکنیم.

نصرالله با بیان اینکه انتخابات پیش رو، متکی به آگاهی، اراده و حضور گسترده مردم است، گفت: هوادارن مقاومت، نه رشوه می گیرند و نه رأی خود را می فروشند، چرا که مقاومت، انتخاب، فرهنگ و عقیده آنهاست.

وی افزود: کسانی هستند که به طرفداران مقاومت تماس می گیرند و به آنها وعده زیارت مجانی کربلا می دهند به شرطی که قبل از انتخابات بروند و کاری کنند که آنها رای ندهند. همه کار خواهند کرد و از همه ابزارها برای جداکردن مردم از صندوق های رای در روز ششم ماه مه استفاده می کنند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که پاسخ به این تحرکات باید از سوی مردم و رای به لیست «امید و وفاداری» باشد. 

وی افزود: روز ششم ماه مه مانند هر روز مقاومت، روز امام موسی صدر، شیخ راغب حرب، سیدعباس موسوی، و هر شهید و جانباز و اسیر و رزمنده است.

سیدحسن نصرالله در پایان به همه حاضران و هواداران مقاومت گفت: همگی شما و وفاداری تان را مانند همیشه و در هر مشکلی خواهیم دید.

پربیننده ترین خبرها