تظاهرات ضد سعودي به رياض كشيده شد

معترضان عربستاني آل سعود را غافلگير كردند

معترضان عربستاني آل سعود را غافلگير كردند
يکشنبه 25 تير 1391 - 07:07

لندن (العالم) ـ به دنبال بازداشت خشونت آميز "شيخ نمر آل نمر" از روحانيون برجسته عربستاني، اعتراضات مردمي عليه رژيم آل سعود به شدت در سراسر اين كشور از جمله پايتخت، گسترش يافت و سران آل سعود را غافلگير كرد.

زيد العيسي كارشناس مسائل عربستان يكشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: تظاهرات ضد سعودي فراتر از تصور رژيم آل سعود گسترش يافته است و از منطقه الشرقيه به شهر رياض پايتخت عربستان كشيده شد.

ياد آور مي شود كه روز جمعه (23تيرماه) عربستاني ها در حرم نبوي در مدينه منوره و همچنين قطيف در شرق عربستان در اعتراض به سركوب معترضان تظاهرات كردند.

نيروهاي امنيتي سعودي روز يكشنبه (18تيرماه) هنگام بازداشت شيخ نمر خودرو وي را هدف چندين گلوله قرار دادند و سرانجام پس از برخورد خودرويش با ديوار يكي از منازل، شيخ نمر را بازداشت كردند.

به دنبال اين امر شهروندان عربستاني در اعتراض به بازداشت "شيخ نمر آل نمر" از روحانيون برجسته منطقه شيعه نشين شرق اين كشور تظاهرات مسالمت آميز برگزار كردند كه با سركوب شديد نيروهاي سعودي مواجه و تا كنون سه شهروند معترض در قطيف به ضربه گلوله شهيد و چند تن ديگر نيز زخمي شده اند.

كارشناس مسايل عربستان افزود: رژيم سعودي نمي تواند شيوه خود را تغيير دهد زيرا ماهيت آن بر ظلم و اهانت و تحقير ديگران استوار است و گزينه ديگري به جز گزينه برخورد امنيتي ندارد و بازداشت شيخ نمر و سركوب تظاهركنندگان به ضرب گلوله جنايتي ديگر در پرونده سياه آل سعود است.

العيسي گفت: حادثه بازداشت شيخ نمر و حملات بعد از آن ما را به ياد اقدامات رژيم بعثي صدام عليه محمد باقر صدر مي اندازد و تشابه زيادي بين اين دو رژيم وجود دارد زيرا هر دوي آنها به قتل و ديكتاتوري و سركوب و برخورد خونين با مردم خود متكي بوده اند.

وي گفت: رژيم آل سعود زبان مترقيانه و متمدنانه شيخ نمر را با زبان خون و قتل و ستمگري پاسخ داد.

كارشناس مسايل عربستان با اشاره به درگيري و جنگ قدرت در درون خاندان رژيم سعودي خاطرنشان كرد: گسترش و تعميق شيوه برخورد وحشيانه با مردم ثابت مي كند كه وضعيت امنيتي با مرگ نايف وليعهد و وزير كشور سابق عربستان تغييري نكرده است.

العيسي تظاهرات مردم عربستان را در امتداد تظاهرات مردم بحرين دانست كه رژيم سعودي از يكسال پيش تلاش كرد تا تظاهرات مردم بحرين را پيش از آنكه دامنش را بگيرد، سركوب كند.

وي خاطرنشان كرد كه رژيم آل سعود نتوانست در اين زمينه موفق شود و در نهايت تظاهرات در عربستان فرتر از تصور و پيش بيني آل سعود گسترش يافت و از منطقه الشرقيه به رياض رسيد.

العيسي گفت: شهروندان از رژيم سعودي مي خواهند كه بستگان بازداشت شده آنها را آزاد كند.

FF-14-17:58

پربیننده ترین خبرها