اظهار امیدواری به رفع روادید ایران و قطر/ استراتژی قطر روابط بلند مدت با ایران است

اظهار امیدواری به رفع روادید ایران و قطر/ استراتژی قطر روابط بلند مدت با ایران است
دوشنبه 20 فروردين 1397 - 20:45

مدیرعامل شرکت بنادر قطر با اشاره به سرمایه گذاری بلندمدت این کشور در روابط دریایی با ایران گفت: در تلاشیم تا در رفع صدور ویزا میان اتباع دو کشور تسهیلات لازم را تامین کنیم.

العالم - ایران

محمد الخنجی مدیرعامل شرکت بنادر قطر در پایان نشست مشترک با محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفت: بعد از سفری که وزرای راه و شهرسازی ایران و ارتباطات و حمل و نقل قطر با یکدیگر داشتند قرار شد کمیته مشترکی بین دو کشور در خصوص پیدا کردن راه های رفع موانع موجود برای ارتقای روابط بندری و دریایی دو کشور ایجاد شود که ریاست این کمیته از سوی طرف ایرانی را راستاد و ریاست کمیته قطری را من برعهده دارم.

وی افزود: هدف از این  سفر بازدید از بنادر ایران و یافتن راه های سرمایه گذاری در بنادر و تسهیل ارتباطات در نشست کمیته مشترک دریایی ایران و قطر و برطرف کردن موانع است.

رئیس سازمان بنادر قطر گفت: برنامه های این کشور برای توسعه ترانزیت به کشور های CIS با استفاده از امکانات بندری ایران است وهیچ چیز مانع از تعامل ما با ایران نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کاپیتان الخنجی در نشست مشترک خبری رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی ایران و قطر،افزود:در سفر به تهران و بازدید از بنادر جنوب ایران به دنبال تدوین سند همکاری های حمل و نقلی و توسعه روابط تجاری هستیم.دو کشور ایران و قطر از موقعیت استراتژیکی در منطقه برخوردار هستند؛ به ویژه نزدیکی دو کشور سبب شده تا در جهت استفاده بهینه از ترانزیت محموله های قطری به کشور های CIS  از ظرفیت های دریایی و بندری ایران بهره بیشتری ببریم.

اهداف ما بلند مدت است

وی با اشاره به برنامه های سرمایه گذاری قطر در بنادر و پسکرانه های بندری ایران ، افزود: اهداف ما در ایران بلند مدت است. در این سفر زمینه های سرمایه گذاری در ایران را شناسایی کرده و در تعامل با ایران نیاز های یکدیگر را برای سرمایه گذاری استراتژیک منطقه ای پیدا خواهیم کرد. امیدواریم اهدافی که برای این سفر تنظیم کردیم هر چه سریعتر محقق شود.

در همکاری با ایران مصمم هستیم

رئیس سازمان بنادر قطر در ادامه نشست مشترک خبری رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی ایران و قطر،گفت:بعد از سفر و دیداری که وزرای دو کشور با یکدیگر داشتند، تصمیم گرفته شد یک کمیته مشترکی از طرف ایران به نمایندگی محمد راستاد؛مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و از طرف دولت قطر به نمایندگی بنده تشکیل شود که این کمیته مشترک راه های همکاری و توسعه روابط و رفع چالش های موجود را پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که کشور قطر در مواجه با فشار از سوی کشور های عربی منطقه خصوصا عربستان سعودی برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری در ایران ، چه رویکردی خواهد داشت، تصریح کرد: هیچ چیز نمی تواند استراتژی های ما را تغییر دهد.ما عزم جدی در همکاری های دریایی و بندری با ایران داریم.

افزایش تجارت ایران و قطر

رئیس سازمان بنادر کشور قطر در ادامه از روابط تجاری رو به گسترش با ایران خبر داد و اظهار داشت: آمار و ارقام  نشان از تعاملات خوب تجاری و جذب کالا های ایرانی به خصوص مواد غذایی در بنادر قطر است . به نمایندگی از مردم قطر از ایران به جهت اینکه در شرایط سخت سیاسی و اقتصادی از ما حمایت کردند، قدر دانی می کنم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: کشور قطر با توجه به ظرفیت و زمینه های مناسب در حوزه های بندری و دریایی می تواند همکاری های خوبی با ایران داشته باشد و امیدواریم سفر هیات عالیرتبه قطر به ایران منجر به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دریایی و بندری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در نشست مشترک رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی ایران و قطر، افزود: سال گذشته، سازمان بنادر و دریانوردی جلسه ای با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر داشت. یکی از نکاتی که در آن جلسه مطرح شد این بود که طی مدت ۲ ماه بتوانیم زمینه های همکاری بندری و دریایی دو کشور را مشخص کنیم. بدین جهت در سفری که دی ماه سال ۹۶ به قطر داشتیم پیش نویس مذکور را به  رییس سازمان بنادر قطر و وزیر ارتباطات و حمل و نقل قطر ارائه کردیم. 

تهیه پیش نویس توافقنامه همکاری جست و جو نجات دریایی

رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در جهت توسعه همکاری با کشور قطر، پیش نویس توافقنامه همکاری  جست و جو نجات دریایی و شناسایی مدارک شایستگی دریانوردان به مقامات دریایی قطر،ارایه شد.این تفاهم نامه ها در حال بررسی است و امیدواریم هر چه سریعتر نهایی شود.

بازدید مسولان عالیرتبه وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر قطر از بنادر جنوبی کشور

وی با اشاره به برنامه سفر هیات عالیرتبه قطری به ایران، تصریح کرد: مطابق با  بازدیدی که از بندر حمد و بندر الرویس در کشور قطر داشتیم، مقرر شده است که این هیأت عالیرتبه قطری از بنادر بوشهر، امام خمینی (ره)، خرمشهر و بندرعباس بازدید کنند تا از این طریق با ظرفیت و پتانسیل های این بنادر از نزدیک آشنا شوند.

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین ایران و قطر

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:کشور قطر ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی دارد و خوشبختانه زمینه های بسیار مطلوبی برای همکاری های دو جانبه بین ایران و کشور قطر در حوزه بندری و دریایی وجود دارد.

وی تاکید کرد: طرفین برای همکاری های دو جانبه عزم و اراده جدی دارند.بدین جهت امیدواریم این سفر و انعقاد تفاهمنامه همکاری در زمینه فعالیت های بندری و دریایی بتواند به افزایش سهم حمل و نقل دریایی از ایران به مقصد قطر و همچنین ترانزیت کالا از مسیر کریدور شمال - جنوب کمک کند.

گفتنی است؛ هیأت عالیرتبه از مدیران ارشد وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر قطر متشکل از کاپیتان الخنجی؛ رییس سازمان بنادر قطر، حسن الهیل؛ مشاور ارشد وزیر حمل ونقل و ارتباطات قطر، کاپیتان الیافعی؛ مدیر بندر حمد، خالد النعیمی؛ مدیر بندر الرویس و حمد الانصاری؛ مدیر بین الملل وزارت حمل و نقل امروز (دوشنبه) ظهر وارد تهران شدند تا ضمن ملاقات با وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران ؛ از توانمندی های تجاری و گردشگری بنادر کشور بازدید کنند.

منبع: سازمان بنادر و دریانوردی

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها