رئیس شورای امنیت: به قطعنامه ای درباره سوریه دست نیافته ایم

رئیس شورای امنیت: به قطعنامه ای درباره سوریه دست نیافته ایم
سه شنبه 21 فروردين 1397 - 08:14

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از نشست غیرعلنی این شورا درباره دومای سوریه گفته است، هنوز به قطعنامه ای درباره سوریه نرسیده ایم و احتمال دارد در نشست روز سه شنبه به نتیجه ای دست یابیم.

العالم ـ سوریه

گوستاوو مزا-کوادرا عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در سوریه، خاطرنشان کرده که اعضای شورای امنیت بسیار نزدیک با یکدیگر همکاری کرده و خواستار تحقیق سریع حادثه دومای سوریه توسط سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی شدند.
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد شرایط سوریه را بسیار حساس و نگران کننده توصیف و گفته است، هنوز به هیچ قطعنامه ای نرسیده ایم و فردا (سه شنبه) کار را ادامه می دهیم.

پس از آن که در روز یکشنبه رسانه های عمدتا غربی تصاویری منتشر کردند که مدعی بودند در دومای سوریه، سلاح شیمیایی استفاده شده است، مقام های آمریکا و برخی کشورهای هم پیمان آن بدون در اختیار داشتن مستندات و مدارک معتبر، دولت سوریه را به این حمله متهم کردند.

متعاقب آن دونالد ترامپ در پیامکی توئیتری با به کاربردن کلمات اهانت آمیز به رئیس جمهوری قانونی یک کشور دیگر، به دولت سوریه، روسیه و ایران هشدار داد که هزینه سنگینی در این باره پرداخت خواهند کرد.

پس از آن، نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوئد، کویت، لهستان، پرو، ساحل عاج و هلند خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در این باره شدند.

این در حالی است که دولت سوریه بارها منکر استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی توسط ارتش این کشور شده و بر اساس شواهد موجود و اظهارات مقامات روسیه، تروریست های موجود در سوریه هرگاه در معرض محاصره و نابودی قرار گرفته اند دست به این «روش کثیف» زده اند تا توجه حامیان خود را جلب کنند.

موضوع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از نوامبر 2016 مطرح و بر اساس پیشنهاد آمریکا، فرایند تحقیق مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی تصویب شد اما با پایان یافتن دوره ماموریت این کمیته، روسیه تمدید آن را با توجه به عملکرد و گزارش های غیر موثق آن نپذیرفت.

روسیه، عملکرد این کمیته را سیاسی و در جهت محکوم کردن دولت سوریه قلمداد کرد که بدون مراجعه به منطقه درگیری و بر اساس اظهارات گروه های تروریستی و حامیان آن ها تهیه شده بود. 

هم اکنون بار دیگر آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه ای است تا به زعم خود کمیته تحقیق مستقل و بی طرفی را تشکیل دهد که البته یک طرف آن خود آمریکا باشد تا درباره اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در دوما را بررسی کند. 
دیمتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه پیش از این اعلام کرده بود اگر کشورهای غربی واقعا به دنبال ایجاد فرایندی برای تحقیق شفاف و بی طرف این حادثه هستند، در کمتر از 10 دقیقه می توان به توافق دست یافت اما او رویکرد این کشورها را سیاسی با پیش فرض محکوم کردن سوریه و روسیه دانست. 
حالا باید منتظر ماند در نشست امروز (سه شنبه) شورای امنیت چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها