آمریکا خواهان پایبندی مصر به کمپ دیوید است

آمریکا خواهان پایبندی مصر به کمپ دیوید است
يکشنبه 25 تير 1391 - 15:33

قاهره (العالم)- وزير امور خارجه آمريكا از رئيس جمهوري مصر خواست كه به معاهدات بين المللي از جمله موافقتنامه كمپ ديويد با رژيم اشغالگر اسرائيل پايبند باشد.

به  گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم " هيلاري كلينتون " امروز بعد از ديدار با محمد مرسي در نشست مطبوعاتي با " محمد عمرو " همتاي مصري خود در قاهره ( پايتخت مصر) گفت واشنگتن انتقال كامل به حكومت مدني را تاييد مي كند؛ اما هنوز راه زيادي باقي مانده است كه بايد انجام شود.

سفر اول كلينتون بعد از سرنگوني رژيم سابق مصر با اعتراض هاي گسترده مردم و محافل سياسي روبرو شد و مردم به محض ورود وي به قاهره مقابل سفارت آمريكا تظاهرات كردند.

همچنين تظاهراتي شبانه مقابل هتل محل اقامت وزير امور خارجه آمريكا در قاهره برگزار شد كه شركت كنندگان در آن دخالت  واشنگتن در امور كشورشان  را محكوم كردند.

وزير خارجه آمريكا با اهدافي علني و غيرعلني به مصر سفر كرده است تا با محمد مرسي ديدار كند .

كلينتون بر حمايت از اقتصاد مصر ،تمايل به سرمايه گذاري ، اعطاي وام و نيز پشتيباني آمريكا از روند انتقال قدرت به سمت دموكراسي در مصر سخن گفته است .

او همچنين به تهيه قانون اساسي جديد و پارلمان مصر و احترام به حاكميت قانون اشاره كرد.
 
كلينتون در نشست مطبوعاتي مشترك با وزير خارجه مصر گفت : با محمد مرسي درباره اهميت حفظ تحول دموكراتيك در مصر و پيشبرد آن گفتگو كردم و وي متعهد شد كه رئيس جمهوري همه مصري ها باشد و از حقوق زنان ونيز اقليت ها حمايت كند.

" محمد كامل عمرو وزير امور خارجه مصر نيز گفت محمد مرسي تاكيد كرده است كه مصر به همه پيمان هايي كه امضا كرده است ، ماداميكه هدف از آن تحقق صلح فراگير باشد ، پايبند است.

عمرو دراين نشست مطبوعاتي گفت محمد مرسي در مناسبت هاي مختلف اعلام كرده است كه مصر به همه تعهدات و توافقنامه هاي امضا شده پايبند است ، منوط به اينكه طرف مقابل هم به همه تعهدات خود عمل كند.

به اعتقاد ناظران ، سفر كلينتون دراين برهه زماني ، ادامه فشارهاي آمريكا براي اجراي راه كارهاي سياسي در ازاي ابقاي مساعدهاي كاخ سفيد است ، موضوعي كه مرسي به شدت براي مقابله با آن تلاش مي كند.

علي عبد العال از مسئولان حزب آزادي و عدالت مصر درمصاحبه با شبكه خبري العالم ، گفت معادله بقا و ادامه حكومت در ازاي منافع آمريكا بود؛ اما سياست خارجي رئيس جمهوري منتخب دربرابر واشنگتن و تل آويو بر اساس خواسته هاي مردم مصر شكل مي گيرد ؛ لذا افكار عمومي اكنون حق ترسيم سياست داخلي و خارجي مصر را دارد و مرسي  منتخب بايد تابع و پيرو خواسته هاي مردم باشد.
 
برخي از ناظران نيز هدف از سفر هيلاري كلينتون به مصر را دخالت در انتخاب نخست وزير دانستند و اين مساله مخالفان را برآن داشت كه به سمت سفارت آمريكا بروند و مخالفت خود را با وابستگي به كاخ سفيد و قبول ديكته هاي آن كشور اعلام كنند.

تظاهركنندگان تاكيد كردند كه سرنوشت مصر ديگر منوط به منافع كشورهاي غربي و به ويژه دولت آمريكا نيست.

يكي از معترضان سفر كلينتون به مصر درمصاحبه با العالم گفت " كلينتون با هدف دخالت مستقيم در تعيين وزرا به قاهره آمده و به اين دليل من با دخالت آمريكا در امور مصر مخالفم .

يك معترض ديگر گفت ما با دخالت آمريكا يا هر كشور ديگري در امور مصر مخالفيم.

AM - 15 - 11:35

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها