ماکرون: با عربستان بر سر محدود کردن ایران تفاهم داریم/ بن‌سلمان: در 30 سال گذشته رنج‌های زیادی از سوی ایران کشیده‌ایم

ماکرون: با عربستان بر سر محدود کردن ایران تفاهم داریم/ بن‌سلمان: در 30 سال گذشته رنج‌های زیادی از سوی ایران کشیده‌ایم
سه شنبه 21 فروردين 1397 - 22:27

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید کشورش با عربستان بر سر لزوم محدود کردن «توسعه‌طلبی‌های ایران» و لزوم اصلاح برجام تفاهم دارد اما نوع نگاه دو کشور در خصوص نحوع اصلاح این توافق بین‌المللی، متفاوت است.

العالم _ اروپا

 «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پایان سفر سه روزه «محمد بن سلمان» ولیهعد و وزیر دفاع عربستان، در خصوص محتوای مذاکرات دوجانبه با خبرنگاران سخن گفت.

ماکرون گفت: فرانسه معتقد که توافق هسته‌ای باید حفظ شده و همزمان با توسعه‌طلبی ایران و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور مقابله شود.

وی افزود: در ماه‌های آینده با عربستان سعودی و دیگر شرکایمان درباره مقابله با برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران رایزنی خواهیم کرد.

رئیس جمهور فرانسه اظهارداشت: مقابله با توسعه‌طلبی ایران باید ابتدا از چند کشور از جمله عراق و سوریه آغاز شود.

ماکرون تصریح کرد: یکی از گام‌هایی که باید برداشته شود، این است که اطمینان یابیم انتخاب پارلمانی عراق بدون دخالت خارجی، از جمله اثرگذاری ایران، برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که بحران یمن باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. در عین حال، ما هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک را که امنیت عربستان سعودی را تهدید کند، تحمل نمی‌کنیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: ظرف چند روز آینده درباره اقدام نظامی در سوریه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در صورتی که حمله‌ای صورت گیرد، علیه توانمندی‌های شیمیایی سوریه خواهد بود، نه متحدان دمشق.

از سوی دیگر ولی عهد عربستان محمد بن سلمان با اشاره با توافق هسته ای ایران گفت: پس از ۲۰۲۵، ایران در فاصله چند روز تا ساخت بمب اتم قرار می‌گیرد

ولی‌عهد سعودی در نشست خبری با ماکرون در پاسخ به سوالی درباره دلیل مخالفت ریاض با برجام، گفت: این توافق پس از سال ۲۰۲۵ ایران را در فاصله چند روز تا ساخت بمب اتم قرار می‌دهد و «در صورتی که ایران به بمب اتم دست یابد، وضعیت خاورمیانه بسیار خطرناک می‌شود.»

او مدعی شد: عربستان نمی‌خواهد اتفاقاتی که در سال ۱۹۳۸ رخ داد و به جنگ جهانی منجر شد، تکرار شود.

در پاسخ، ماکرون بار دیگر گفت فرانسه معتقد است که برجام باید حفظ شود، چراکه «من فعلا راه‌حلی برای یک وضعیت مشابه کره شمالی ندارم.»

وی ادعا کرد: در فروش تمامی تسلیحات نظامی فروخته شده به عربستان، قوانین بین المللی لحاظ می شود.

پربیننده ترین خبرها