وزیر نفت به هند رفت

وزیر نفت به هند رفت
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 09:26

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی بامداد امروز (چهارشنبه) وارد دهلی نو شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، قرار است دراین سفر یکروزه با همتای هندی خود دیدار کرده و در نشست وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان سخنرانی کند. 
شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی امروز (چهارشنبه) به میزبانی هند با همکاری چین و کره جنوبی و با شرکت وزیران نفت کشورهای عضو، رهبران حوزه صنعت و رئیسان سازمان های بین المللی کلیدی برای بحث درباره "آینده امنیت جهانی انرژی" در دهلی نو آغاز به کار می کند. 
این اجلاس قرار است با سخنرانی نارندرا مودی نخست وزیر هند آغاز به کار کند. سوشما سواراج وزیر امورخارجه این کشور نیز سخنران مراسم اختتامیه این رویداد مهم بین المللی خواهد بود. 
محورهای مورد بحث در این اجلاس، تغییرات بازار جهانی، سیاست های انتقالی و فن آوری های جدید است که بر ثبات و آینده سرمایه گذاری و الگوهای تجاری در بخش انرژی تاثیر می گذارند. 
ارکان مجمع بین المللی انرژی مشتمل بر اجلاس وزارتی، هیئت اجرایی و دبیرخانه به همراه کمیته مشاوره صنعتی و گروه حمایتی بین المللی است؛ اجلاس وزارتی مجمع، هر دو سال یک بار و هیئت اجرایی آن حداقل سالی دو بار تشکیل می‌هد. اجلاس وزارتی با دریافت گزارش جمع بندی از هیئت اجرایی، تصمیم‌گیری می‌کند. 
در هیات اجرایی مجمع جهانی انرژی 13 کشور عضو هستند که دو سازمان بین المللی یعنی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و آژانس بین المللی انرژی نیز به عنوان ناظر و بدون حق رای، در این مجمع جهانی فعالیت می کنند. 
به گزارش ایرنا، مجمع بین‌المللی انرژی یا آی‌ای‌اف ( International Energy Forum)، بزرگترین محل گردهم‌آیی وزیران انرژی کشورهاست. این مجمع از این نظر که شرکت کنندگان آن شامل اعضای آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک، و همچنین کشورهایی چون برزیل، چین، هند، مکزیک، روسیه و آفریقای جنوبی می‌شود در نوع خود بی‌همتاست . 90درصد عرضه و تقاضای نفت و گاز جهانی در کشورهای عضو این مجمع انجام می‌شود. 
این مجمع همایش‌هایی دوسالانه برگزار می‌کند که طی آن چهارچوب مذاکرات غیررسمی بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت و گاز را درباره موضوعات و مسائل تأثیرگذار برکل بازار جهانی انرژی مشخص می‌شود. 
ایران یکی از اعضای فعال آی‌ای‌اف است و در تمامی اجلاس های این سازمان بین المللی مشارکت فعال داشته و در سال 2003 نیز در شهر اصفهان میزبان سومین جلسه هیات اجرایی بود. 
اجلاس قبلی در سال 2016 در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد. 

پربیننده ترین خبرها