صبح امروز؛

جنگنده های آمریکایی در مرز سوریه با عراق به پرواز درآمدند

چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 10:04

خبرهای رسیده حاکی است که جنگنده های ائتلاف به سرکردگی آمریکا صبح امروز (چهارشنبه) بر فراز شهر «التنف» در مرز سوریه و عراق به پرواز درآمده اند.

العالم ـ سوریه

شبکه خبری اسکای نیوز عربی صبح امروز (چهارشنبه) در خبری فوری اعلام کرده که جنگنده های ائتلاف به سرکردگی آمریکا بر فراز شهر «التنف» در مرز سوریه و عراق به پرواز درآمده اند و در ارتفاع پایین در حال گشت زنی هستند.

نیروهای آمریکایی با ایجاد پایگاه غیر قانونی التنف در خاک سوریه، از آن برای آموزش گروه های مسلح موسوم به معارض برای جنگ علیه دولت سوریه استفاده  می‌کنند.

التنف، منطقه‌ای در شرق سوریه و در مثلث مرزی سوریه - عراق - اردن است که اهمیت استراتژیکی در معادلات جنگ سوریه و دوران پسا جنگ دارد.

«سبان حمو» یکی از فرماندهان یگان های مدافع خلق سوریه 15 تیرماه 96 گفته بود که ارتش آمریکا هفت پایگاه، فرودگاه و مرکز نظامی در هفت منطقه تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه در شرق رود فرات ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: هشدار روسیه درباره حمله نظامی به سوریه

شبکه خبری فاکس نیوز نیز روز گذشته (سه شنبه) گزارش داده بود که ناوگروه تهاجمی آمریکایی «یواس‌اس هری ترومن» روز چهارشنبه (امروز) پایگاه دریایی آمریکا در شهر «نورفک» ایالت «ویرجینیا» را برای استقرار در آسیای غربی و اروپا ترک خواهد کرد.

همزمان با گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه سوریه، این کشورها تحرکات نظامی زیادی را درمنطقه  انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: توافق رهبران آمریکا، انگلیس و فرانسه بر لزوم «پاسخ به سوریه»

شبکه الجزیره نیز پیش از این گزارش داده بود که تعدادی از هواپیماها و جنگنده های آمریکایی سه شنبه شب در مرز عراق با سوریه به پرواز درآمده و به گشت زنی پرداخته اند.

آمریکا و هم‌پیمانان غربی اش مدعی هستند که در منطقه دوما در غوطه شرقی سوریه، ارتش این کشور به غیرنظامیان با سلاح شیمیایی حمله کرده است؛ دمشق از همان ابتدا این اتهام را رد و از مجامع بین‌المللی خواسته است که برای راستی‌آزمایی، کارشناسان خود را به دوما بفرستند.

به دنبال واقعه دوما، آمریکا و متحدانش به انحای مختلف در صدد حمله نظامی و فشار همه جانبه به دولت سوریه هستند و در این خصوص روسیه به آمریکا در باره هرگونه حمله نظامی به سوریه هشدار داده است.

روسیه همچنین قطعنامه آمریکا در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه و حمله شیمیایی در این کشور را وتو و در دفاع از اقدام خود خاطرنشان کرد که ما از حق وتو برای حفظ امنیت و صلح بین المللی و اجازه ندادن به آمریکا برای وارد کردن جامعه بین المللی در ماجراجویی های خود استفاده می کنیم.

خبرهای رسیده حاکی است که آمریکا به دنبال شکست در شورای امنیت، حالا  درصدد یارگیری برای تحرکات نظامی علیه سوریه است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا فروردین سال گذشته نیز پس از انتشار ادعاهای مشابه درخصوص حادثه شیمیایی شهر خان شیخون، دستور حمله هوایی به یک پایگاه هوایی در حمص سوریه را صادر کرده بود.

پربیننده ترین خبرها