انگلیس: وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه ناامیدکننده است

انگلیس: وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه ناامیدکننده است
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 11:11

وزیر خارجه انگلیس گفت اقدام روسیه برای وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحقیقات درباره حمله شیمیایی در سوریه بسیار ناامید کننده و گروگان‌گیری سیاسی مردم سوریه است.

العالم- اروپا 

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره حمله شیمیایی به دوما در سوریه، مسکو را متهم به گروگان‌گیری سیاسی مردم سوریه کرد.

به نوشته ایوینینگ استاندارد، جانسون اقدام مسکو در وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که ایجاد  ساز و کاری مستقل برای تحقیق درباره حادثه دوما را خواستار شده و دولت سوریه را به همکاری کامل مکلف می‌کند، بسیار ناامیدکننده نامید و مدعی شد، روسیه حامی حکومتی است که مسئول چهار حمله شیمیایی فجیع علیه مردم خودش است.

در مقابل روسیه قعطنامه‌ای را پیشنهاد داد که از سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌خواهد درباره حادثه دوما تحقیق کند که این قطعنامه نیز رای لازم را نیاورد.

روز گذشته ترزا می نخست وزیر انگلیس هم گفته بود، مسئولان این حمله شیمیایی باید پاسخگو باشند. وی در  تماس‌های تلفنی جداگانه با سران آمریکا و فرانسه بر لزوم پاسخ به حملات شیمیایی ادعایی در منطقه دوما در غوطه شرقی سوریه تأکید کرد.

در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق، شنبه شب ۱۸ فروردین‌ماه (۷ آوریل) منابع محلی از وقوع حمله شیمیایی به این منطقه خبر دادند.

با آنکه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته هنوز قادر به تأیید گزارش‌های رسانه‌‌ای درباره حمله «دوما» نیست کشورهای غربی دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کرده‌اند. 

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است. 

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

فارس 

پربیننده ترین خبرها